Με μοναδική επιτυχία και συμμετοχή πραγματοποιήθηκε το 15th Annual Capital Link Greek Shipping Forum, στην Αθήνα την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, 2025. Το Συνέδριο διοργανώθηκε σε συνεργασία με το New York Stock Exchange και τοNasdaq και την DNV.
Ο κ. Michalis Pantazopoulos, Senior Vice–President – Liberian Registry (LISCR Hellas), τόνισε: «Η ναυτιλία συνεχίζει να προσπερνά τη μια κρίση μετά την άλλη, ενώ παράλληλα ασχολείται με τα επείγοντα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής και της απανθρακοποίησης. Επιπλέον, η νέα ατζέντα της κυβέρνησης των ΗΠΑ ενδέχεται να θέσει νέα απρόβλεπτα ερωτήματα, ενώ και η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να έχει καθοριστικό αντίκτυπο στη ναυτιλία. Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι εφικτό ώστε να παραμείνουμε ευπροσάρμοστοι απέναντι στις πολιτικές, γεωπολιτικές και κανονιστικές προκλήσεις που επηρεάζουν το εμπόριο αγαθών, εστιάζοντας ταυτόχρονα στις θεματικές της βιώσιμης ανάπτυξης και των ανθρώπινων πόρων.»
Ο κ. Elias Triantafyllidis, Regional Bulk Carrier Segment Director, South East Europe Region – DNV Maritime, τόνισε: «Όλες οι εταιρείες έχουν επενδύσει σημαντικά σε νέες τεχνολογίες, δημιουργώντας στρατηγικές εταιρικές σχέσεις και πρακτικές συμμαχίες, παρακολουθώντας στενά τα γεωπολιτικά γεγονότα με στόχο την καλύτερη δυνατή απόδοση. Παρατηρούνται ορισμένες ισχυρές τάσεις: Είναι σαφές ότι η βιομηχανία δεν αισθάνεται ακόμη έτοιμη να επενδύσει σε τεχνολογίες και καύσιμα που δεν έχουν ωριμάσει ή/και δεν είναι επαρκώς διαθέσιμα. Μια άλλη τάση αφορά τη διατήρηση του γηραιότερεου στόλου, με διαρκείς προσαρμογές προκειμένου τα σκάφη να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των ενδιαφερόμενων μερών. Η ιδιαίτερα απαιτητική νομοθεσία, ειδικά στην Ευρώπη, έχει επηρεάσει τις ναυτιλιακές εταιρείες και τον τρόπο που χαράσσουν τη στρατηγική τους. Πλοία τα οποία πλησιάζουν στο τέλος του κύκλου τους μένουν στην αγορά, λειτουργώντας ως προστατευτικό δίκτυ ασφαλείας.
Η απανθρακοποίηση εδράζεται σε τρεις πυλώνες: την ενεργειακή αποδοτικότητα, την εγκατάλειψη παλαιών καυσίμων και τη χρήση νέων. Προς το παρόν, αρκετοί ναυλωτές επιλέγουν τα βιοκαύσιμα ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να επιχειρήσουν εντός ΕΕ.»
Η Dr. Gaby Bornheim, President – German Shipowners‘ Association (VDR); Managing Director – Peter Döhle Schiffahrts–KG, τόνισε: «Η «γεωπολιτική αβεβαιότητα» ίσως δεν είναι ο κατάλληλος όρος για να περιγράψουμε την κατάσταση, μιας και διαρκώς επανασχεδιάζουμε το παγκόσμιο εμπόριο δημιουργώντας νέες διαδρομές. Οι επιθέσεις των Χούθι μας οδήγησαν σε εναλλακτικές οδούς, με επιβλαβή αντίκτυπο τόσο στο κόστος, όσο και στις εκπομπές. Ενδεχομένως η συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς να βελτιώσει την κατάσταση και η Ερυθρά Θάλασσα ξαναγίνει αυτό που ήταν. Παράλληλα, με την εκλογή του Τραμπ και την επιστροφή στους αγαπημένους του δασμούς, φαίνεται να επιστρέφουμε σε ένα καθεστώς προστατευτισμού. Κάτι τέτοιο δεν είναι καλό για τον κλάδο μας, καθώς αντιτίθεται στην ελεύθερη αγορά. Πρέπει να κοιτάξουμε γύρω μας, να αναλύσουμε τα δεδομένα, και να βρούμε νέους εμπορικούς εταίρους. Ας ενισχύσουμε λοιπόν την ανθεκτικότητά μας.
Σε ό,τι αφορά τα καύσιμα, όλοι γνωρίζουμε πως οι εναλλακτικές επιλογές πολύ απλά δεν βρίσκονται ακόμη στο επιθυμητό σημείο. Άλλωστε, δεν είμαστε οι μόνοι που τα διεκδικούμε και τα χρειαζόμαστε. Πρέπει να συνεργαστούμε και να επενδύσουμε προκειμένου να εξασφαλίσουμε πρόσβαση σε αυτά, αλλά αυτό που είναι ακόμη σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου, κι ας αγαπώ την Ευρώπη και την ευρωπαϊκή ιδέα, είναι να αφήσουμε πίσω μας τις τοπικές κανονιστικές ρυθμίσεις και να πάρουμε μέτρα με παγκόσμιο εύρος. Οι νόμοι έχουν στόχο την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης, αλλά τα διαφορετικά πρότυπα τείνουν να έχουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.»
Ο κ. Tim Wilkins, Managing Director – INTERTANKO, τόνισε: «Στην Intertanko θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την ταχεία προσαρμογή στις αλλαγές που έχουν έρθει από το 2022 και έπειτα. Από πλευράς συμμόρφωσης, μετριάζουμε τον κίνδυνο μοιραζόμενοι βέλτιστες διαδικασίες δέουσας επιμέλειας και αναπτύσσουμε πρότυπα εξασφαλίζοντας ότι οι νομοθέτες, ειδικά στην Κίνα, και οι εφοπλιστές βρίσκονται σε συνεννόηση. Ωστόσο, εμφιλοχωρεί και ένας κίνδυνος απώλειας φήμης, καθώς κάποια Κράτη μέλη του IMO κατηγορούνται για συνεργασία με τον «σκιώδη» στόλο.
Πλέον, εισερχόμαστε σε μια δεύτερη φάση κατά την οποία εργαζόμαστε ενεργά προς επίτευξη ενός κοινού στόχου. Πρόσφατα, εκπονήθηκε μελέτη αναφορικά με τις μεθόδους και τους μηχανισμούς που πρέπει να ακολουθήσουμε για να βγάλουμε τον σκιώδη από την εξίσωση. Πρέπει να αποκτήσουμε ξεκάθαρες θέσεις το συντομότερο δυνατόν.»
Ο κ. Gordon Robertson, Head of Greece – NorthStandard, τόνισε: «Δεν νομίζω ότι το ρυθμιστικό βάρος είναι υπερβολικά μεγάλο για να το διαχειριστεί κανείς, αλλά σίγουρα βαίνει αυξανόμενο. Επιπλέον, είναι ένα αρκετά ευμετάβλητο βάρος. Οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές. Σήμερα, υπάρχουν διαθέσιμα σπουδαία εργαλεία και πλατφόρμες, που βοηθούν στη λήψη σωστών αποφάσεων. Όσον αφορά το αν οι ιδιοκτήτες μπορούν να βασίζονται στους ασφαλιστές, σίγουρα μπορούν να προσδοκούν στη στήριξή μας, αλλά ο καλύτερος τρόπος είναι να χρησιμοποιούν όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες για να υπολογίζουν οι ίδιοι τον αντίκτυπο. Αν κάτι πάει στραβά και επιβληθούν κυρώσεις, ο ασφαλιστής προστατεύει τον ιδιοκτήτη, υπό την προϋπόθεση ότι έχει κάνει τη δέουσα επιμέλεια. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που θεωρείται σύγχρονη δέουσα επιμέλεια σε κορυφαίο επίπεδο εξελίσσεται συνεχώς.
Όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση, θα χρειαστεί πολύ περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια. Αυτή τη στιγμή, δεν διαφαίνεται πουθενά στον κόσμο η παραγωγική ικανότητα παροχής ενέργειας και παραγωγής των απαραίτητων ποσοτήτων εναλλακτικών καυσίμων. Θα χρειαστούμε ένα καθεστώς που όλοι θα κατανοούν και με το οποίο όλοι θα νιώθουν άνετα.»
Ο κ. Joe Kramek, President & CEO – World Shipping Council, τόνισε: «Όσον αφορά τα πλοία τακτικών γραμμών, το παγκόσμιο εμπόριο γίνεται όλο και πιο πολύπλοκο. Ταυτόχρονα όμως, υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες προς αξιοποίηση, επειδή ο όγκος προς μεταφορά αυξάνεται συνεχώς. Η ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά, αλλά θα πρέπει να διαχειριστούμε τα διάφορα γεωπολιτικά ζητήματα. Πρόσφατα κατέθεσα ενώπιον της Γερουσίας των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της ακρόασης για τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία έρχεται να προστεθεί ως ένα ακόμα γεωπολιτικό ζήτημα, το οποίο μάλιστα δεν γνωρίζαμε καν ότι υπήρχε πιθανότητα να προκύψει μέχρι και πριν από λίγους μήνες.
Σύντομα, πάνω από το 20% των πλοίων θα διαθέτουν δυνατότητα καύσης διαφορετικών καυσίμων. Εργαζόμαστε πολύ σκληρά με τον ΙΜΟ και την ΕΕ για να δημιουργήσουμε μια οικονομική κατάσταση που θα μπορούσε να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Οι παραγωγοί καυσίμων χρειάζονται ένα σήμα: είναι το πρόβλημα της κότας και του αυγού, διότι εκείνοι δεν θα φτιάξουν το καύσιμο μέχρι η ναυτιλία να αρχίσει να το χρησιμοποιεί και αντιστρόφως.»
Οι δηλώσεις έλαβαν χώρα στο 15th Annual Capital Link Greek Shipping Forum, στην Αθήνα