Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) αναλαμβάνει δράση για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής που αξιοποιεί τις αναδυόμενες τεχνολογίες για την ενίσχυση της αποδοτικότητας, της ασφάλειας και της βιωσιμότητας στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ένας οδικός χάρτης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό
Κατά την 49η συνεδρίασή της στο Λονδίνο από τις 10 έως τις 14 Μαρτίου, η Επιτροπή Διευκόλυνσης (FAL) του IMO παρουσίασε ένα σχέδιο εργασίας για την ανάπτυξη της Στρατηγικής Ψηφιοποίησης στη Ναυτιλία από τον IMO, η οποία πρόκειται να υιοθετηθεί από το Ανώτατο Διοικητικό Όργανο του Οργανισμού – τη Συνέλευση του IMO – μέχρι το τέλος του 2027.
Η διατομεακή στρατηγική θα καλύψει διαφορετικούς τομείς εργασίας του IMO, προωθώντας έναν πλήρως διασυνδεδεμένο, εναρμονισμένο και αυτοματοποιημένο παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα.
Για την καθοδήγηση αυτής της διαδικασίας, η Επιτροπή Διευκόλυνσης δημιούργησε μία Ομάδα Αλληλογραφίας για τον καθορισμό του εύρους της στρατηγικής, των βασικών στόχων και του πλαισίου εφαρμογής. Η Ομάδα θα εργαστεί κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους για τον εντοπισμό υφιστάμενων και αναδυόμενων τεχνολογιών, προτύπων και μεθοδολογιών που μπορούν να υποστηρίξουν την ψηφιοποίηση στη ναυτιλία, διασφαλίζοντας παράλληλα την ευθυγράμμιση με τις διάφορες επιτροπές του IMO.
Η Επιτροπή Διευκόλυνσης προσκάλεσε την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) και την Επιτροπή Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (MSC) να ενθαρρύνουν τα Κράτη Μέλη και τους διεθνείς οργανισμούς να συμμετάσχουν στην Ομάδα Αλληλογραφίας, διασφαλίζοντας την πρώιμη εμπλοκή όλων των ενδιαφερόμενων μερών στη διαμόρφωση της στρατηγικής ψηφιοποίησης του IMO.
Η Ομάδα Αλληλογραφίας θα υποβάλει μια αναφορά στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Διευκόλυνσης (FAL 50) το 2026, προτού γίνει η τελική υποβολή στη συνεδρίαση της Συνέλευσης, η οποία έχει προγραμματιστεί για το τέλος του 2027.
Ο Γενικός Γραμματέας του IMO, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, υπογράμμισε τις μεταμορφωτικές δυνατότητες των προηγμένων τεχνολογιών, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και η αυτόνομη ναυσιπλοΐα, αναγνωρίζοντας παράλληλα τις σχετικές προκλήσεις, όπως οι κίνδυνοι κυβερνοασφάλειας και το παγκόσμιο ψηφιακό χάσμα.
Δήλωσε: «Η Στρατηγική Ψηφιοποίησης στη Ναυτιλία του IMO αποτελεί μια προσπάθεια που αλλάζει τα δεδομένα για τη δημιουργία ενός ομαλού, έξυπνου και απρόσκοπτου ναυτιλιακού τομέα. Θα βοηθήσει στην ενσωμάτωση πλοίων και λιμένων, στη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας και της βελτιστοποίησης των διαδρομών, ενώ θα μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Πρέπει να συνεργαστούμε για να διασφαλίσουμε ότι η στρατηγική θα εξυπηρετεί όλους.»
Προωθώντας πρωτοβουλίες ψηφιοποίησης
Η στρατηγική βασίζεται σε προηγούμενα ορόσημα, όπως η εισαγωγή υποχρεωτικών κανονισμών Maritime Single Window (MSW) πέρυσι, που απαιτούν από πλοία και λιμένες να χρησιμοποιούν μια ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα για την ανταλλαγή πληροφοριών και την απλοποίηση των διαδικασιών προσέγγισης λιμένα.
Η 49η συνεδρίαση της Επιτροπής Διευκόλυνσης προχώρησε σε άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες ψηφιοποίησης, όπως:
Ενημερωμένο Σύστημα IMO για Διευκόλυνση και Ηλεκτρονική Επιχειρηματικότητα: Εγκρίθηκε νέα έκδοση, με επιπλέον σύνολα δεδομένων για τη βελτίωση της τυποποίησης και της διαλειτουργικότητας των ναυτιλιακών συστημάτων πληροφορικής. Κατευθυντήριες Οδηγίες για το Maritime Single Window (MSW): Εγκρίθηκαν τροποποιήσεις που εισάγουν λειτουργίες επαλήθευσης, μειώνοντας τις χειροκίνητες διοικητικές επιβαρύνσεις και εξαλείφοντας περιττούς ελέγχους από διάφορες αρχές. Κυβερνοασφάλεια για το Maritime Single Window: Εισήχθη νέος στόχος για την ανάπτυξη μέτρων κυβερνοασφάλειας που θα προστατεύουν τα MSWs και τις ψηφιακές ναυτιλιακές λειτουργίες από επιθέσεις. Κατευθυντήριες Οδηγίες για Ηλεκτρονικά Πιστοποιητικά: Εγκρίθηκαν από κοινού από τις Επιτροπές FAL-LEG-MEPC-MSC Κατευθυντήριες Οδηγίες για τα ηλεκτρονικά πιστοποιητικά και προωθήθηκαν για ταυτόχρονη έγκριση. Συμμετοχή Κρατών Μελών
Η επιτυχία της στρατηγικής ψηφιοποίησης του IMO θα εξαρτηθεί από τη συμβολή των Κρατών Μελών και των διεθνών οργανισμών, ιδίως όσον αφορά ζητήματα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Θα ακολουθήσει λεπτομερής περίληψη της συνεδρίασης της Επιτροπής Διευκόλυνσης.