Μετά από μια εβδομάδα εντατικών διαπραγματεύσεων για τα αέρια του θερμοκηπίου (GHG) στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) των Ηνωμένων Εθνών, ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), τόνισε την ανάγκη για επείγουσα πρόοδο ενόψει της κρίσιμης συνεδρίασης της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 83) του ΙΜΟ τον Απρίλιο:
«Παρόλο που το ICS είναι σε γενικές γραμμές ικανοποιημένο από την πρόοδο που έχει σημειωθεί όσον αφορά μια ριζοσπαστική νέα δέσμη παγκόσμιων κανονισμών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, συμπεριλαμβανομένου ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, απομένει επειγόντως πολλή δουλειά να γίνει. Όμως, παρά τις αποκλίσεις σε πολλά ζητήματα, είναι ενθαρρυντικό ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται με θετικό και συνεργατικό πνεύμα».
Με μόνο έξι εβδομάδες να απομένουν μέχρι τη συνεδρίαση της MEPC τον Απρίλιο , παραμένουμε βέβαιοι ότι τα κράτη μέλη του ΙΜΟ θα είναι σε θέση να σφραγίσουν τη συμφωνία και να εγκρίνουν κατάλληλες για το σκοπό τροποποιήσεις της σύμβασης MARPOL.
Καθολική «εισφορά» στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Δεν επιτεύχθηκε καμία σημαντική πρόοδο προς την κατεύθυνση μιας τελικής συμφωνίας σχετικά με μια καθολική «εισφορά» επί των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των πλοίων, η οποία υποστηρίζεται ευρέως από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως ο καλύτερος μηχανισμός για την επιτάχυνση της μετάβασης σε καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι περίπου τα τρία τέταρτα των κρατών του ΙΜΟ υποστηρίζουν τώρα σθεναρά το σύστημα συνεισφοράς στα αέρια του θερμοκηπίου που προτείνει η «ομάδα 50+» των κυβερνήσεων και η ICS. Ωστόσο, οι ανησυχίες που εγείρονται από μια σημαντική μειοψηφία, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Βραζιλίας, πρέπει να αντιμετωπιστούν με απλό και ρεαλιστικό τρόπο ώστε να επιτευχθεί πλήρης συναίνεση.
Συμφωνία για το Ταμείο ΙΜΟ
Ένα σημαντικό θετικό αποτέλεσμα είναι η ευρεία συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων για τη δημιουργία ενός Ταμείου του ΙΜΟ, μια ιδέα που το ICS υπερασπίζεται εδώ και καιρό. Επίσης, συμφωνήθηκε γενικά ότι αυτό το Ταμείο του ΙΜΟ, το οποίο αναμένεται να παράγει δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως από τις χρεώσεις για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου των πλοίων, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την παροχή οικονομικών ανταμοιβών στους πρωτοπόρους και στα πλοία που χρησιμοποιούν καύσιμα «ΖΝΖ» (όπως πράσινη μεθανόλη, βιομεθάνιο, πράσινη αμμωνία και βιώσιμα βιοκαύσιμα). Τα κίνητρα αυτά είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση του χάσματος κόστους σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα και την καταλυτική προώθηση της παραγωγής και της υιοθέτησης νέων καυσίμων.
Πρότυπο καυσίμων GHG
Σημαντικές λεπτομέρειες παραμένουν ανεπίλυτες όσον αφορά το προτεινόμενο πρότυπο καυσίμων έντασης αερίων του θερμοκηπίου. Ωστόσο, το ICS εκφράζει την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι η απλούστερη πρότασή της για πρόσθετα τέλη για τα αέρια θερμοκηπίου, τα οποία θα εφαρμόζονται σε πλοία που δεν μπορούν να συμμορφωθούν λόγω περιορισμών στη διαθεσιμότητα καυσίμων, παραμένει υπό εξέταση.
Είναι σημαντικό ότι έχουμε δει ευρεία υποστήριξη από τις αναπτυσσόμενες χώρες για αυτή την πιο απλή και διαφανή προσέγγιση αντί για ένα υπερβολικά πολύπλοκο σύστημα που απαιτεί από τα πλοία να ανταλλάσσουν μονάδες συμμόρφωσης με απρόβλεπτη και ασταθή τιμολόγηση. Ένα άλλο βασικό ζήτημα για τους πλοιοκτήτες είναι αν θα επιτραπεί η κοινή συμμόρφωση μεταξύ διαφορετικών ναυτιλιακών εταιρειών, δεδομένης της αναμενόμενης περιορισμένης διαθεσιμότητας συμβατών καυσίμων πλοίων.
Επείγουσα ανάγκη για μια πραγματική γέφυρα
«Για να διασφαλιστεί η πρόοδος, το ICS θα συνεχίσει να υποβάλλει ρεαλιστικές και εποικοδομητικές προτάσεις για τη γεφύρωση των διαφορών, ιδίως στο κρίσιμο ζήτημα των οικονομικών κινήτρων για τη χρήση καυσίμων ZNZ». συνέχισε ο Guy Platten.
«Η επίτευξη συναίνεσης είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων της αναθεωρημένης στρατηγικής για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, οι οποίοι συμφωνήθηκαν ομόφωνα από όλες τις κυβερνήσεις το 2023».