Ο ΙΜΟ συμφώνησε σχέδιο τροποποίησης του παραρτήματος VI της MARPOL, το οποίο θα εισάγει ένα «πλαίσιο κανονισμών καθαρού μηδενισμού», ώστε η διεθνής ναυτιλία να έχει μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050. Πρόκειται για τις υποχρεωτικές απαιτήσεις για τα πλοία που απορρέουν από τη στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία το 2023.
Κάθε πλοίο μειώνει ετησίως την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου από τα χρησιμοποιούμενα καύσιμα σύμφωνα με ένα σύνολο κλιμακωτών τροχιών. Το επίπεδο βάσης είναι το επίπεδο του 2008, 93,3 gCO2eq/MJ σε βάση Well-to-Wake.
Το ποσοστό μείωσης της ανώτερης βαθμίδας (βασικός στόχος) για το 2028 είναι 4% και αυξάνεται ετησίως σε 30% έως το 2035.
Το ποσοστό μείωσης της κατώτερης βαθμίδας (στόχος άμεσης συμμόρφωσης) για το 2028 είναι 17%, αυξανόμενο ετησίως σε 43% έως το 2035.
Όλα τα ποσοστά µείωσης µετρώνται από το βασικό επίπεδο του 2008 των 93,3 gCO2eq/MJ.
Η ένταση των αερίων του θερμοκηπίου (GFI) μοιάζει πολύ με την έννοια που χρησιμοποιείται στον κανονισμό FuelEUMaritime. Το σύστημα λειτουργεί με τον τρόπο που υπολογίζεται η επιτευχθείσα ετήσια GFI ενός πλοίου και η τιμή αυτή συγκρίνεται με τις ανώτερες και κατώτερες απαιτήσεις των στόχων βάσης και άμεσης συμμόρφωσης. Οι επιτευχθείσες τιμές GFI πάνω από τον βασικό στόχο τιμολογούνται με τον υπολογισμό της διαφοράς από τον βασικό στόχο και τον πολλαπλασιασμό της επί τη συνολική χρήση ενέργειας για το έτος και την τιμή των 380 USD/τόνο CO2eq. Αυτό ονομάζεται αγορά διορθωτικών μονάδων (tier 2 RU).
Επιπλέον, ένα πλοίο πρέπει επίσης να συμμορφώνεται με τον στόχο άμεσης συμμόρφωσης. Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται πολλαπλασιάζοντας το χάσμα μεταξύ του βασικού και του στόχου άμεσης συμμόρφωσης με τη συνολική ετήσια χρήση ενέργειας και την τιμή των 100 USD/τόνο CO2eq. Αυτό ονομάζεται αγορά διορθωτικών μονάδων (βαθμίδα 1 RU).
Προφανώς, ένα πλοίο μπορεί να επιλέξει να συμμορφωθεί τόσο με τον ανώτερο όσο και με τον κατώτερο στόχο χρησιμοποιώντας καύσιμο χαμηλών εκπομπών ή ακόμη και καύσιμο με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (ZNZ). Η υπερσυμμόρφωση με τον άμεσο στόχο συμμόρφωσης κερδίζει πλεονάζουσες μονάδες (SU), οι οποίες μπορούν να δαπανηθούν πάνω από τον βασικό στόχο, να αποθηκευτούν για περιορισμένο χρονικό διάστημα (2 έτη) ή να πωληθούν (μεταβιβαστούν) σε άλλα πλοία (αλλά μόνο μία φορά ανά μονάδα).
Η χρήση καυσίμων ZNZ με αρχικό GFI κάτω από 19 gCO2eq/MJ προβλέπεται να ανταμείβεται με πληρωμές αποζημίωσης από τα κεφάλαια που συγκεντρώνονται (πώληση RU) στο ταμείο του IMO Net-zero. Το ποσό της ανταμοιβής δεν έχει ακόμη καθοριστεί.
Όπως προκύπτει από τα ανωτέρω, πολλά στοιχεία είναι συγκρίσιμα με εκείνα του κανονισμού FuelEUMaritime. Ωστόσο, το σύστημα του ΙΜΟ είναι πιο πολύπλοκο με δύο βαθμίδες συμμόρφωσης και το διαφοροποιημένο κόστος των μονάδων αποκατάστασης με βάση τις βαθμίδες. Το σύστημα έχει ρυθμιστεί έτσι ώστε να επιτρέπει το εμπόριο SU μεταξύ πλοίων, ενώ ταυτόχρονα περιορίζει το εμπόριο σε μία φορά ανά SU. Αυτό αποσκοπεί στην πρόληψη της κερδοσκοπίας.
Η πρόθεση με τη διαφοροποιημένη τιμή RU πάνω από τον βασικό στόχο είναι να γίνει ακριβότερη η πληρωμή από τη χρήση ενός συμβατού καυσίμου βασικού στόχου.
Αντίστροφα, η τιμή RU άμεσης συμμόρφωσης έχει ως στόχο να είναι λιγότερο δαπανηρή από τη χρήση καυσίμου στόχου άμεσης συμμόρφωσης.
Καθώς η τιμή των καυσίμων είναι ευμετάβλητη στην αγορά, τόσο για τα ορυκτά καύσιμα όσο και για τα βιώσιμα καύσιμα, η πρόθεση είναι να αναπροσαρμόζονται οι τιμές RU κάθε τρία χρόνια ώστε να διατηρείται η επιδιωκόμενη ακριβότερη/χαμηλότερη σύγκριση με την τιμή του συμβατού καυσίμου.
Φυσικά, υπάρχουν πολύ περισσότερες λεπτομέρειες και η BIMCO θα επεκταθεί σε αυτές τόσο σε σχέση με τις εμπορικές επιπτώσεις όσο και με τη γενική κατανόηση του συστήματος, το οποίο αναμένεται να εγκριθεί από τον ΙΜΟ τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους.
Μόλις εγκριθεί, το «πλαίσιο Net-zero» θα τεθεί σε ισχύ έως το 2027, με πρώτο έτος παρακολούθησης το 2028.
Πηγή BIMCO