Χρ. Στυλιανίδης: Ο Βασίλης είναι ένας άξιος Υπουργός για αυτό το Υπουργείο

Τελετή παράδοσης – παραλαβής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, πραγματοποιήθηκε σήμερα στο κτίριο του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας ανέλαβε τα καθήκοντά του, παρουσία του παραδίδοντος Υπουργού, Χρήστου Στυλιανίδη και του Υφυπουργού, Στέφανου Γκίκα.

Παραδίδων Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης:

«Σεβασμιότατε, αγαπητέ φίλε Βασίλη, κυρίες και κύριοι,

Σήμερα θα μου επιτρέψετε να μιλήσω λίγο πιο πολύ από τη συνήθως. Είναι γνωστό ότι παρά ήμουν Λάκωνας. Και θυμάμαι μου λέγατε, “Μα μόνο τρία λεπτά, Υπουργέ;”. Σήμερα θα είμαι λίγο πιο φλύαρος.

Δεν θα σας κουράσω όμως, γιατί είναι μια συγκινητική μέρα που παραδίδω αυτό το Υπουργείο σε άξια χέρια και την ίδια στιγμή φεύγω από ένα Υπουργείο που το ένιωσα ως οικογένεια μου. Και ήταν οικογένεια μου και θα παραμείνει οικογένεια μου.

Ξέρετε, στην πολιτική υπάρχουν δύο πράγματα που μαθαίνουμε στην πράξη και σκληρά στο πετσί μας.

Το ένα είναι ότι ουδείς αναντικατάστατος.

Το δεύτερο είναι ότι υπάρχει πάντα συνέχεια.

Συνέχεια κυβέρνησης, συνέχεια κράτους.

Παρέλαβα από τον Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τον Γιάννη Πλακιωτάκη και έπρεπε να χτίσω σε μια βάση που παρέλαβα. Ήταν βάση κυβερνητικής πολιτικής ενός εξαίρετου Πρωθυπουργού του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Παραλαμβάνει τώρα ο Βασίλης και θα χτίσει πάνω στις βάσεις όλων μας.

Και το άλλο, που πρέπει να θυμόμαστε όσοι είμαστε πολιτικοί, είναι ότι η πολιτική είναι μαραθώνιος. Δεν είναι κατοστάρι. Δεν είναι σπριντ.

Γι’ αυτό θέλει αντοχή, ειδικά σε Υπουργεία που διαχειρίζονται κρίσεις.

Ο Βασίλης ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει κρίση.

Την έζησε, τη ζήσαμε και μαζί πολλές φορές, ακόμα και τώρα στη Σαντορίνη.

Η χώρα μας είναι τόσο όμορφη, αλλά είναι και τόσο ευάλωτη ειδικά σε φυσικές καταστροφές και κρίσεις στη θάλασσα. Γιατί το Αιγαίο δεν είναι εύκολη θάλασσα.

Η πολιτική είναι επίσης ομαδικό άθλημα.

Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω πρώτα απ’ όλα τον Υφυπουργό μου, τον κύριο Στέφανο Γκίκα.

Ποτέ δεν ένιωσα στη συνεργασία μας ότι αυτός ο άνθρωπος με έβλεπε ανταγωνιστικά.

Ξέρετε, στην πολιτική συμβαίνει συχνά, για να είμαστε ειλικρινείς.

Και όχι μόνο αυτό, ερχόταν ως «σωτήρας άγγελος», διότι έχω κι εγώ κάποια μειονεκτήματα και γίνομαι και αυστηρός καμιά φορά, να μου πει «Μαλάκωσε Υπουργέ». Και είχε δίκιο. Και το δεχόμουν. Γιατί αλλάζω γνώμη όταν κάποιος μου εξηγήσει ότι κάνω λάθος.

Συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα.

Το Λιμενικό Σώμα έχει εξαίρετο ανθρώπινο δυναμικό, όπως και η Πυροσβεστική.

Απ’ την εμπειρία μου ως Επίτροπος, είχα καταλάβει ότι η Ελλάδα έχει Σώματα Ασφαλείας που πρέπει όλοι οι Έλληνες πολίτες να είμαστε περήφανοι.

Έχει ανθρώπους με βαθιά μόρφωση, με ηγετικότατα και έτοιμοι για τα δύσκολα.

Γι’ αυτό Βασίλη, είσαι τυχερός.

Είναι ένα σώμα, που το είδα στην πράξη να σώζεις ζωές.

Θα δεις τους αριθμούς.

Είναι εκπληκτικοί.

Και όλοι αυτοί, οι οποίοι επιμένουν να ποινικοποιούν την επιχειρησιακή ευθύνη του λιμενικού σώματος, θα μας βρουν μπροστά τους. Απέναντί τους.

Δεν μπορεί να σώζεις ζωές όλη μέρα με τόσες δυσκολίες και σε μια στιγμή να είσαι κατηγορούμενος.

Οι δύο Γενικοί Γραμματείς, ο Ευάγγελος Κυριαζόπουλος και ο Μανώλης Κουτουλάκης είναι εξαίρετοι επιστήμονες με βαθιά γνώση των αντικειμένων τα οποία διαχειρίζονται. Ειλικρινά ήμουν πολύ τυχερός που ήταν δίπλα μου.

Επιτρέψτε μου και μια μικρή αναφορά στη μικρή μου ομάδα, τα έξι-εφτά άτομα που ήταν μαζί μου.

Τους ευχαριστώ όλους. Γιατί, όσο και αν φαίνεται ότι είμαι εύκολος στη συμπεριφορά μου με τους ανθρώπους τους δικούς μου, είμαι και πολύ απαιτητικός. Και νομίζω ότι μου έδειξαν ιδιαίτερη ανοχή.

Είναι στα δύσκολα της πολιτικής που κάποια στιγμή όλοι μας χρειαζόμαστε δίπλα μας ανθρώπους οι οποίοι θα μας στηρίξουν και θα είναι και ανεχτικοί.

Τους ευχαριστώ ιδιαίτερα.

Κυρίες και Κύριοι,

Αναλάβαμε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τον Σεπτέμβριο του ’23.

Με σημαντικές μεταναστευτικές ροές, ήταν ένα από τα θέματα που ο Πρωθυπουργός μου είπε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία και με σοβαρά θέματα που αφορούσαν στην ασφάλεια.

Τέθηκε από την αρχή στη βάση των προηγούμενων φίλων Υπουργών ένα σαφές πλαίσιο πολιτικής.

Ασφάλεια, εκσυγχρονισμός, αναδιάρθρωση.

Ασφάλεια: έχει να κάνει με δύο πράγματα κυρίως: την ακτοπλοΐα και τις λιμενικές υποδομές.

Εκσυγχρονισμός: έπρεπε να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα απλοποίησης και ψηφιοποίησης. Πρώτα απλοποίηση και μετά ψηφιοποίηση.

Βρήκαμε ευρωπαϊκά λεφτά, ξεκινήσαμε κάποια προγράμματα. Είναι έτοιμα για να

τα συνεχίσεις θα μπορέσεις να τα παραδώσεις τη στιγμή που πρέπει.

Αναδιάρθρωση: το πιο σημαντικό σημείο ήταν τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης.

Έχουμε τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της DG Reform.

Εδώ θα κάνω και μια αυτοκριτική.

Ήθελα να επιταχυνθεί πιο γρήγορα το θέμα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης.

Δεν πήγε όπως θα ήθελα.

Είναι μείζον θέμα για το Υπουργείο και την ελληνική ναυτιλία.

Υπάρχει ένα θέμα με τις ενδιαφερόμενες πλευρές για υπάρχουν εντελώς αντίθετες απόψεις.

Πιστεύω όμως ότι είναι η ώρα για ριζοσπαστικές λύσεις.

Να πω και κάτι που το λέω πάντα: το ελληνικό γραφειοκρατικό σύστημα είναι ίσως το κύριο εμπόδιο της μεταρρύθμισης αυτής της χώρας.

Πρέπει όλοι να εγκύψουμε σε αυτό το πρόβλημα.

Ο Πρωθυπουργός κάνει ό,τι μπορεί, αλλά πρέπει και τα υπόλοιπα κόμματα να αντιληφθούν ότι αυτό το μέγα ζήτημα χρειάζεται ευρύτερες συναινέσεις.

Είναι εθνικό θέμα.

Δεν είναι κομματικό θέμα.

Δυο λόγια για το τι παραλαμβάνεις Βασίλη.

Θα είσαι περήφανος γιατί ηγείσαι αυτού του Υπουργείου σήμερα.

Εγώ είπα πάρα πολλές φορές ότι έκανα διαπραγματεύσεις σε όλο τον κόσμο, αλλά πιο δυνατός διαπραγματευτής ένιωσα σε αυτό το Υπουργείο γιατί η ελληνική ναυτιλία είναι πρωταγωνιστής στον κόσμο.

Η ελληνική ναυτιλία είναι η μεγάλη μας περηφάνια.

Η ποντοπόρος ναυτιλία του ελληνισμού είναι το πιο δυνατό του χαρτί.

Και ευτυχώς κλείσαμε τέλος Νοεμβρίου μια σημαντική συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πλέον έχει απελευθερωθεί.

Δεν θέλω να πω περισσότερα.

Είμαστε επίσης πρωταγωνιστές στο IMO.

Καταφέραμε η Ελλάδα να εκλεγεί στην πρώτη θέση και κρατήσαμε ακριβώς τον ρόλο μας. Είμαστε η γέφυρα μεταξύ IMO, που έχει την ευθύνη των διεθνών κανόνων της πράσινης μετάβασης και της ναυτιλίας, με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Νομίζω ότι αυτό είναι από τα επιτεύγματα και θα συνεχίσει, είμαι σίγουρος, με τον Βασίλη, γιατί είναι ένα μεγάλο ατού για την χώρα, ένα μεγάλο ατού για την εξωτερική της πολιτική, ένα μεγάλο ατού για τον Πρωθυπουργό μας.

Αναλαμβάνοντας αυτό το Υπουργείο, είδαμε ότι εξαιτίας της δεκαετούς οικονομικής κρίσης το Υπουργείο δεν μπόρεσε να αναβαθμίσει λιμενικές υποδομές, ειδικά στο Αιγαίο.

Θέλω να τονίσω κάτι: τα θέματα ασφάλειας δεν είνα σε καμία περίπτωση, ειδικά στην ακτοπλοΐα, να διαπραγματεύσιμα.

Δεν είναι διαπραγματεύσιμα.

Δεν υπάρχει περιθώριο ανοχής.

Κανένα.

Είχα πει μια πολύ σκληρή διατύπωση, την οποία θα την επαναλάβω γιατί την εννοώ. Δεν αντέχει η χώρα άλλα Τέμπη στο Αιγαίο. Όχι.

Προστρέξαμε, βρέθηκαν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ,.

Θα είμαι δίπλα σου Βασίλη να προσπαθήσουμε μαζί, από τη νέα μου ιδιότητα, ως σύμβουλος του Πρωθυπουργού, για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε επιπλέον ποσά.

Με σκληρή δουλειά και διαπραγμάτευση καταφέραμε να εξασφαλίσουμε μέσω του ΕΣΠΑ περίπου 1,7 δισεκατομμύρια από ευρωπαϊκά κονδύλια για την υλοποίηση σημαντικών έργων.

Επίσης, δώσαμε προτεραιότητα στην αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας του Λιμενικού Σώματος και εξασφαλίσαμε χρηματοδοτήσεις 215 εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ για οχήματα, πλωτά μέσα και συστήματα ασφάλειάς ναυσιπλοΐας και ταυτόχρονα 621 εκατομμύρια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για θέματα εξοπλισμού.

Αυτά θέλουν ακόμα διαπραγμάτευση.

Δίπλα θα είμαστε να βοηθάμε ένας τον άλλον.

Επιτρέψτε μου να αναφερθώ και στο μεταναστευτικό.

Δεν μπορώ να πω πολλά, γιατί κάποτε δεν πρέπει να μιλάμε δημοσίως για κάποια θέματα.

Όταν αναλάβαμε, όντως οι μεταναστευτικές ροές έφταναν από 1.500 με 2.000 τη μέρα.

Τις τελευταίες 15 μέρες κυμαίνονται τα Ανατολικά 20 μέχρι 80.

Νομίζω οι αριθμοί μιλούν από μόνοι μας.

Με στήριξη του Πρωθυπουργού και σκληρή διαπραγμάτευση με την Τουρκία και την βοήθεια όλων των Υπουργών Μετανάστευσης, φτάσαμε σε ένα σημείο που είναι διαχειρίσιμες οι μεταναστευτικές ροές από την Ανατολή.

Εδώ θέλω να ευχαριστήσω ειδικά τέσσερις-πέντε ανθρώπους, δεν θα τους ονοματίσω, κάποιοι είναι και μπροστά μου, που με καθημερινή επαφή με την τουρκική Ακτοφυλακή καταφέρνουν και επιβάλλουν ό,τι συμφωνήσαμε στην Άγκυρα.

Να μην μπουν οι βάρκες στη θάλασσα.

Γιατί αυτό είναι το σημαντικό.

Νομίζω είναι από τα θέματα που θα απασχολήσουν πολύ τον νέο Υπουργό.

Υπάρχει μια ροή από τη Λιβύη, είναι μείζον το θέμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην τελευταία συνάντηση με τον διοικητή του Frontex βρήκαμε κάποιες λύσεις.

Είναι ένα ευρύτερο ευρωπαϊκό θέμα.

Θα αναφερθώ σε τρία εμβληματικά έργα και μετά θα σας αποχαιρετήσω.

Πρώτον: Θεωρώ πολύ σημαντικό το ότι καταφέραμε να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μας βοηθήσει να κάνουμε αυτό που λέμε ΣΔΙΤ, Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα στις άγονες γραμμές.

Στις 31 Μαρτίου στο Λονδίνο θα γίνει παρουσίαση από τον νέο Υπουργό γι’ αυτό το σημαντικό πρόγραμμα όπου θα ζητήσουμε και τη συνδρομή «Private Funds». Θα είμαι εκεί μαζί σου Βασίλη για ό,τι χρειαστείς ,ακριβώς γιατί ήδη επιδεικνύεται μεγάλο ενδιαφέρον.

Πού θα καταλήξουμε σε 3-4 χρόνια; Να έχουμε μέσω Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης που θα φτάσει στα 500 εκατομμύρια Ευρώ και θα περιλαμβάνει το 50% με δωδεκαετείς συμβάσεις. Κάποιοι άνθρωποι ξέρουν τι σημαίνει δωδεκαετής σύμβαση, πόσο σημαντικό είναι για τους πλοιοκτήτες μας. Για να μπορέσουμε ακριβώς να δώσουμε στο Αιγαίο ασφάλεια και πράσινα πλοία και με

μεγαλύτερη ταχύτητα για να μπορούμε να εξυπηρετούμε τον τουρισμό μας και να γίνει ακόμη πιο μεγάλη η συνεισφορά του Αιγαίου στην εθνική οικονομία και του Ιονίου.

Έχουμε μαζί μας την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης. Νομίζω ότι είναι το έργο που θα εξασφαλίσει τη δυνατότητα στο κράτος να αυξήσει τον ανταγωνισμό και να μην εκβιάζεται από κανένα.

Γιατί το κράτος, ειδικά στις ακτοπλοϊκές γραμμές, όπως είναι η σημερινή κατάσταση, χρειάζεται να έχει σημαντικό ρόλο. Αλλά πάντα σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.

Μια συνεργασία που θα είναι εποικοδομητική και προς όφελος και των δύο.

Προσωπικά, δεν θεωρώ ότι πρέπει να στοχοποιείται το κέρδος.

Δεν υπάρχει δυνατότητα, δίχως τον ιδιωτικό τομέα, να μπορέσουμε να κάνουμε μεγάλες τομές στην ελληνική οικονομία.

Δεύτερον: Το «master plan» του Αιγαίου θα είναι η ακτινογραφία, η μαγνητική τομογραφία, και θα βοηθήσει τα πάντα. Είναι ένα σημαντικό έργο που πάλι έχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Τρίτον: η δημιουργία αυτό που ονομάζουμε «maritime cluster».Συνεργατικός σχηματισμός.

Ήδη προχθές κάναμε το kick-off για την ναυπηγοεπισκευή.

Πιστεύω μέσα από το ΕΣΠΑ Ανταγωνιστικότητας και τις αναθεωρήσεις και με ιδιωτικά κεφάλαια μπορούμε να φτάσουμε σε ένα cluster στον Πειραιά. Έτσι θα μπορέσουν να διατεθούν ένα δισεκατομμύριο ευρώ ακριβώς για να ενισχυθεί ο Πειραιάς ακόμη περισσότερο ως το βασικό cluster της ναυτιλίας σε όλο τον κόσμο.

Θεωρώ ότι για τα θέματα ναυτιλίας μας βοηθά πάρα πολύ, ειδικά στο ευρωπαϊκό επίπεδο, το η Έκθεση Ντράγκι που καταγράφει με ευθύτητα και πυκνότητα λόγου ότι, δίχως τη ναυτιλία δεν υπάρχει ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα παγκοσμίως.

Είναι ένα μεγάλο χαρτί για να συνεχίσουμε να αναδεικνύουμε στους ευρωπαίους ότι δεν υπάρχει Ευρωπαϊκή Ένωση, ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, δίχως ναυτιλία, δεν υπάρχει ευρωπαϊκή ναυτιλία δίχως ελληνική ναυτιλία.

Φεύγω συγκινημένος. Με τον Βασίλη είμαστε φίλοι, θα είμαστε σε καθημερινή επαφή, λέω ότι είναι άξιος Υπουργός για αυτό το Υπουργείο. Σας ευχαριστώ πολύ.».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *