Ορατές οι διαταραχές στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά

Η πρόταση του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των Η.Π.Α. (USTR) που στοχεύει στα κινεζικά ναυτιλιακά συμφέροντα, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων κινεζικής ναυπήγησης, των λιμενικών τελών και των σχετικών κυρώσεων, αποτελεί σημαντική κλιμάκωση στις εμπορικές εντάσεις μεταξύ Η.Π.Α. και Κίνας. Σύμφωνα με το τελευταίο report της Xclusiv εάν εφαρμοστεί, η πρόταση αυτή θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο στη ναυτιλιακή βιομηχανία παγκοσμίως όσο και στη δυναμική του εμπορίου των Η.Π.Α. Ωστόσο, η κυρίαρχη θέση των κινεζικών ναυπηγείων στην παγκόσμια αγορά, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη διεθνή ζήτηση για πλοία κινεζικής κατασκευής, υποδεικνύει ότι τα μέτρα αυτά μπορεί να μην έχουν την επιδιωκόμενη αποτελεσματικότητα.

Η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία κατέχει σημαντική θέση στην παγκόσμια αγορά, καλύπτοντας μεγάλο μέρος των παραγγελιών σε βασικούς τομείς της ναυτιλίας. Σύμφωνα με δεδομένα, τα κινεζικά ναυπηγεία αποτελούν περίπου το 70% του βιβλίου παραγγελιών για φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια άνω των 10.000 DWT, το 75% του βιβλίου παραγγελιών για πλοία εμπορευματοκιβωτίων άνω των 5.000 DWT και το 37% του βιβλίου παραγγελιών για πλοία μεταφοράς αερίου άνω των 3.000 DWT. Προβλέπεται δε ότι το 2026, τα κινεζικά ναυπηγεία θα παραδώσουν το 65% των νέων πλοίων στους παραπάνω τομείς.

Παρά την πρόταση του USTR για επιβολή λιμενικών τελών στα κινεζικά πλοία, η πραγματικότητα δείχνει ότι η πλειονότητα των πλοιοκτητών ήδη κατέχει πλοία κινεζικής ναυπήγησης ή κατασκευάζει νέα σε κινεζικά ναυπηγεία. Τα πλοία κινεζικής κατασκευής αντιπροσωπεύουν αυτή τη στιγμή το 43% των φορτηγών πλοίων, το 23% των δεξαμενοπλοίων, το 35% των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων και το 15% των πλοίων μεταφοράς αερίου στον ενεργό στόλο. Αυτό το μερίδιο αγοράς δεν είναι πιθανό να διαταραχθεί σημαντικά από την επιβολή λιμενικών τελών ή άλλες κανονιστικές πιέσεις.

Εάν προχωρήσει η πρόταση, αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, ιδιαίτερα στους τομείς των δεξαμενοπλοίων και των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων, οδηγώντας σε αυξημένα ναύλα, πληθωρισμό και υψηλότερο κόστος για τις αμερικανικές επιχειρήσεις. Επιπλέον, η αποφυγή των αμερικανικών λιμανιών από πλοιοκτήτες μπορεί να προκαλέσει ανισορροπίες στη ζήτηση και την προσφορά πλοίων, πιέζοντας την παγκόσμια χωρητικότητα και ανεβάζοντας το κόστος για το εμπόριο των Η.Π.Α. Μακροπρόθεσμα, αυτό θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, μειώνοντας την αποδοτικότητα του παγκόσμιου εμπορίου και πλήττοντας τις αμερικανικές επιχειρήσεις που βασίζονται σε προσιτές και αποτελεσματικές μεταφορές.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *