Η Capital Link διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία το 8ο Ετήσιο Capital Link Cyprus Shipping Forum, την Τρίτη, 18 Φεβρουαρίου, 2025, στοColumbia Plaza, στη Λεμεσό της Κύπρου, υπό την Αιγίδα του Υφυπουργείου Ναυτιλίας της Κύπρου, της Υφυπουργού Ναυτιλίας της Κύπρου παρά τω Πρωθυπουργώ, και με την Συνεργασία της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών (Cyprus Union of Shipowners) που ήταν και ο Κύριος Χορηγός. Το Συνέδριο υποστήριξαν επίσης, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (Cyprus Shipping Chamber), καθώς και οι μεγάλοι παράγοντες της Κυπριακής ναυτιλίας.
Η Yπουργός Ναυτιλίας Μαρίνα Χατζημανώλη τόνισε ότι «η διεύρυνση του κυπριακού νηολογίου παραμένει κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνηση».
Η Yπουργός συνέχισε λέγοντας ότι «η καινοτομία, η συνεργασία και η εφαρμογή παγκόσμιων κανονισμών είναι οι τρεις πυλώνες στους οποίους πρέπει να εστιάσουμε τις ναυτιλιακές μας προσπάθειες», προσθέτοντας ότι «το 2025 αναμένεται επίσης να είναι μια χρονιά προκλήσεων για τη διεθνή ναυτιλία, τονίζοντας τη σημασία της ενίσχυσης της ανθεκτικότητας για την αντιμετώπιση ακραίων πιέσεων».
«Μπροστά στις αντιξοότητες, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι προκλήσεις φέρνουν επίσης ευκαιρίες. Δεσμευόμαστε να αγκαλιάσουμε αυτές τις προκλήσεις και να τις μετατρέψουμε σε ευκαιρίες για βιώσιμη ανάπτυξη», πρόσθεσε.
Υπενθυμίζοντας στους παρευρισκόμενους τη στρατηγική θέση της Κύπρου και την ισχυρή θαλάσσια υποδομή της, η κυρία Χατζημανώλη σημείωσε ότι παρά τις προκλήσεις αυτές, η κυπριακή ναυτιλία έχει διαπρέψει τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και σε τοπικό επίπεδο.
Παρέχοντας αποτελεσματικές, υψηλής ποιότητας, εξατομικευμένες υπηρεσίες, έχει ενισχύσει τη θέση της ως Ναυτικό Κέντρο Αριστείας.
Εκφράζοντας την ικανοποίησή της για την εγχώρια ναυτιλιακή βιομηχανία, ανέφερε αύξηση 18% στο κυπριακό νηολόγιο ως προς τη συνολική χωρητικότητα τους τελευταίους 16 μήνες και τόνισε ότι η περαιτέρω ανάπτυξη «είναι μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης και μέρος ενός συνεχούς, στοχευμένου στρατηγικού σχεδιασμού».
«Παρά τις προκλήσεις, είμαστε αποφασισμένοι να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες και να ενισχύσουμε περαιτέρω τον ρόλο μας στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή», είπε, αναφέροντας ότι οι αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογία και η καινοτομία σημαίνουν ότι «ο ρόλος όλων των ενδιαφερόμενων μερών του ιδιωτικού τομέα είναι πιο κρίσιμος από ποτέ».
Στην ομιλία της, η κυρία Χατζημανώλη δήλωσε ότι οι προκλήσεις της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, της κλιματικής αλλαγής, της ψηφιοποίησης, της βιώσιμης ανάπτυξης και της αναζήτησης καθαρότερων και πιο πράσινων τεχνολογιών «απαιτούν ισχυρές συνεργασίες με την ιδιωτική βιομηχανία και καινοτόμες λύσεις».
«Ως κορυφαίος υπέρμαχος της βιώσιμης ναυτιλίας, πιστεύουμε ότι απαιτούνται ολοκληρωμένα και ποικίλα μέτρα παγκοσμίως για την επίτευξη στόχων μείωσης των εκπομπών και τη διασφάλιση ενός βιώσιμου μέλλοντος για τη βιομηχανία», είπε.
Πρόσθεσε ότι η ενεργός και ισχυρή συμμετοχή της Κύπρου στις συζητήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και της ΕΕ συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός συνόλου ενεργειών που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών άνθρακα.
Ταυτόχρονα, τόνισε τη σημασία της παροχής κινήτρων στους πλοιοκτήτες για τις επενδύσεις τους σε βιώσιμες πρακτικές.
Υπογραμμίζοντας τη συνεχιζόμενη υποστήριξη, είπε, «θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε τη ναυτιλιακή βιομηχανία στην επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές παρέχοντας πράσινα φορολογικά κίνητρα σε πλοιοκτήτες και πλοιοκτήτες, ενθαρρύνοντας και υποστηρίζοντας τα πλοία με κυπριακή σημαία να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα».
Σημείωσε ότι τέτοια κίνητρα έχουν ήδη αναθεωρηθεί και νέα κίνητρα έχουν εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο για την επιβράβευση πλοίων που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις εκπομπών.
Ως αποτέλεσμα αυτού, συνέχισε, το 2024 σημειώθηκε μεγάλη αύξηση στον αριθμό των αιτήσεων που υποβλήθηκαν για μειώσεις φόρου χωρητικότητας σε 71, σε σύγκριση με 13 αιτήσεις που υποβλήθηκαν το 2022.
«Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, πιστεύουμε ακράδαντα ότι η εστίασή μας πρέπει να είναι σε τρεις βασικούς πυλώνες: την καινοτομία, τη συνεργασία και την εφαρμογή παγκόσμιων κανονισμών», είπε η κυρία Χατζημανώλη.
Συγκεκριμένα, πρόσθεσε, μέσω της καινοτομίας και με την ενθάρρυνση της συνεργασίας και την επιβολή των κανονισμών, «μπορούμε να γεφυρώσουμε το ενεργειακό χάσμα και να κατευθύνουμε τον κλάδο μας προς ένα φωτεινότερο, πιο βιώσιμο μέλλον».
Υπενθύμισε επίσης ότι πρόσφατα, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης των εταιρειών παροχής θαλάσσιων υπηρεσιών, ο Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης ανακοίνωσε την προώθηση πολιτικών που σχετίζονται με αυτές τις υπηρεσίες, ιδιαίτερα στις τεχνολογικές υπηρεσίες, την έρευνα και ανάπτυξη και τα σκάφη αναψυχής.
«Αξιοποιώντας τη δύναμη της επιστήμης, της τεχνολογίας και της ανθρώπινης εφευρετικότητας, μπορούμε να ξεπεράσουμε κάθε εμπόδιο και να οικοδομήσουμε ένα μέλλον όπου η ναυτιλιακή μας βιομηχανία όχι μόνο θα επιβιώνει αλλά θα ευδοκιμεί», είπε ο Υφυπουργός.
Η κυρία Χατζημανώλη ολοκλήρωσε τονίζοντας τη σημασία της συνεργασίας ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και την «ισχυρή πολιτική δέσμευση της κυβέρνησης να συνεχίσει να υποστηρίζει ενεργά τον κλάδο, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας».