Το μέλλον της τραπεζικής χρηματοδότησης

Με μοναδική επιτυχία και συμμετοχή πραγματοποιήθηκε το 15th Annual Capital Link Greek Shipping Forum, στην Αθήνα την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, 2025. Το Συνέδριο διοργανώθηκε σε συνεργασία με το New York Stock Exchange και τοNasdaq και την DNV.

Ο κ. Jasel Chauhan, Partner, Head of International Finance – Hill Dickinson LLP, τόνισε: «Ευχαριστούμε και πάλι τον Νικόλα και την Capital Link για τη διοργάνωση άλλης μιας σπουδαίας εκδήλωσης. Αυτό το πάνελ περιλαμβάνει μια εξαιρετική λίστα διεθνών τραπεζών με ισχυρούς δεσμούς με την ελληνική ναυτιλιακή αγορά, επιτρέποντάς μας να δούμε τι γεύση τους άφησε το 2024 και τι προβλέπουν για το επόμενο έτος. Υποψιάζομαι ότι θα υπάρξουν εκτενείς αναφορές στον Τραμπ και τα γεωπολιτικά ζητήματα!»

Ο κ. Philipp Wünschmann, Head of ShippingBerenberg, τόνισε: «Έχουμε συμπληρώσει εξήντα χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στην Ελλάδα, με πάνω από 200 πελάτες. Πέρυσι, ο δανεισμός δεν αποτέλεσε προτεραιότητα για πολλούς από εσάς, αλλά κάναμε πολλά στο κομμάτι των επενδύσεων. Συγκεκριμένα, εισαγάγαμε ένα νέο προϊόν που επιτρέπει σε Ιάπωνες επενδυτές να χρηματοδοτούν τις ευρωπαϊκές αγορές. Παίξαμε ρόλο διευκολυντή, καθώς οι Ιάπωνες παράγοντες δυσκολεύονται μερικές φορές να κατανοήσουν την αγορά της ΕΕ. Υπάρχει σίγουρα ένα πολιτισμικό χάσμα, οπότε είναι χρήσιμο γι’ αυτούς να έχουν έναν εταίρο που λειτουργεί ως διαμεσολαβητής.

Η ρευστότητα εξακολουθεί να παραμένει πολύ υψηλή στη ναυτιλία. Κοιτάζοντας μπροστά, αναμένουμε ότι το τρέχον έτος θα φέρει ομαλοποίηση σε ορισμένες από τις αγορές, συμπεριλαμβανομένων των εμπορευματοκιβωτίων, και ταυτόχρονα θα πρέπει να πληρωθούν τα νέα πλοία. Τα επόμενα χρόνια αναμένουμε έντονο ανταγωνισμό με ένα ευρύ φάσμα επενδυτών.»

Ο κ. Chris Conway, Managing Director, Global Head of TransportationExport Agency FinanceCiti, τόνισε: «Το 2024 ξεκίνησε με κάποιες αλλαγές εντός του οργανισμού, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος ναυτιλίας, οι οποίες όμως έκτοτε αποδείχθηκαν επωφελείς. Θέσαμε τον πελάτη στο επίκεντρο, γίναμε πιο ευέλικτοι, καταφέραμε να αναπτύξουμε την επιχείρηση και να αυξήσουμε τα κέρδη μας, τα οποία είναι όλα εξαιρετικά νέα. Όσοι από εσάς έχετε συνεργαστεί μαζί μας, γνωρίζετε ότι προσφέρουμε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων και ότι πρόθεσή μας είναι πάντα να προσφέρουμε το καλύτερο, έχοντας κατά νου τη συμμόρφωση και τις κυρώσεις, οι οποίες εγείρουν προκλήσεις, καθώς δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε κάποιο λάθος. Υπήρξε σημαντικός ανταγωνισμός με την Κίνα, αν και ορισμένες γεωπολιτικές εξελίξεις μπορεί αποθαρρύνουν ορισμένους από το να συνεργαστούν με τη συγκεκριμένη αγορά. Φυσικά, η νέα κυβέρνηση στις ΗΠΑ θα μπορούσε να επιφέρει αλλαγές στο σημερινό τοπίο. Καλωσορίζουμε τον ανταγωνισμό, γιατί κρατάει σε εγρήγορση. Τελειώσαμε τη χρονιά με θετικό πρόσημο και ελπίζουμε ότι το 2025 θα είναι επίσης ένα συναρπαστικό έτος για εμάς.»

Ο κ. Christos Tsakonas, Global Head of ShippingDNB, τόνισε: «Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προπληρώσει κάποια χρέη χάρη στις καλές αγορές των τελευταίων ετών. Έχει γίνει καλή διαχείριση στους ισολογισμούς. Εν τω μεταξύ, δεν μπορώ να θυμηθώ άλλη εποχή με τόσες πολλές εν εξελίξει συζητήσεις για ενοποιήσεις και συγχωνεύσεις. Είναι κοινός τόπος ότι βλέπουμε πολύ υψηλή δραστηριότητα σε όλους τους τομείς.

Οι πλοιοκτήτες έχουν πράγματι χειριστεί την κατάσταση πολύ καλά, καθώς εισέρχονται τώρα σε μια νέα φάση της αγοράς από θέση ισχύος. Οι κεφαλαιακές δομές είναι υγιείς, οι ισολογισμοί είναι ισχυροί, δεν έχουν λόγο να πουλήσουν και εκμεταλλεύονται τυχόν νέες ευκαιρίες. Πιθανώς είναι η πρώτη φορά που οι εφοπλιστές διαχειρίστηκαν με τόση σύνεση τη ρευστότητά τους, και ίσως η αβεβαιότητα όσον αφορά την τεχνολογία να τους βοήθησε να λάβουν σωστές αποφάσεις.

Όσον αφορά τις κυρώσεις, είναι χρονοβόρες, αλλά δεν αποτελούν πρόβλημα για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς έχουμε μάθει να διαχειριζόμαστε τον κίνδυνο με εξαιρετικό τρόπο τώρα που έχουμε συνηθίσει την κατάσταση. Από την άλλη πλευρά, ο σκιώδης στόλος αποτελεί ωρολογιακή βόμβα. Είναι κάτι που μας κρατάει ξύπνιους τη νύχτα.»

Ο κ. Evan Cohen, Managing Director & Group Head of Maritime FinanceFirst Citizens Bank, τόνισε: «Επικεντρωθήκαμε στον δανεισμό και διανύσαμε την καλύτερη χρονιά που είχαμε ποτέ στην Ελλάδα. Κάναμε πολλά το 2024, εστιάζοντας σε περιορισμένο αριθμό πλοιοκτητών. Μέχρι στιγμής οι συνεργασίες αυτές κυλούν ομαλά, παρόλο που ο ανταγωνισμός με τις ελληνικές τράπεζες έχει γίνει πιο σκληρός. Συνάπτονται συμφωνίες με μεγάλη συχνότητα, ενώ οι πελάτες μας έχουν προχωρήσει σε πολύ έξυπνες στρατηγικές κινήσεις. Το μεγαλύτερο θέμα μας δεν είναι η χρηματοδότηση, αλλά το να διασφαλίσουμε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να θέλουν να συνεργάζονται με μικρές ομάδες αντί για μεγάλες τράπεζες με έδρα τις ΗΠΑ.

Οι κυρώσεις επιβαρύνουν πρώτα απ’ όλα τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι είναι πολύ προσαρμοστικοί και επιδεικνύουν μια πρακτική και ρεαλιστική προσέγγιση. Στο βαθμό που οι κυρώσεις γνωστοποιούνται και οι πελάτες μας μπορούν να προσαρμοστούν, μπορούμε να ακολουθήσουμε γρήγορα το παράδειγμά τους, να αντιδράσουμε και να χειριστούμε την κατάσταση.»

Οι δηλώσεις έλαβαν χώρα στο 15th Annual Capital Link Greek Shipping Forum, στην Αθήνα

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *