Πολλά και σημαντικά πράγματα ειπώθηκαν στην εκδήλωση SEA THE CHANGE στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το 22ο NAVIGATOR 2023 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023, στο Κέντρο Πολιτισμού – Ιδρυμα Σταυρος Νιάρχος.
Ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Πατέρας απαντώντας σε ερώτηση του κοσμήτορα της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιά κ. Άγγελου Παντουβάκη σχετικά με τα καύσιμα της πράσινης ναυτιλίας, δήλωση μεταξύ άλλων ότι δυστυχώς η ναυτιλία έχει ξοδέψει πάρα πολλά χρήματα σε λύσεις όπως το LNG, η μεθανόλη και η αμμωνία. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Τα καύσιμα που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε στο μέλλον είναι είτε το υδρογόνο είτε η πυρηνική ενέργεια.
Τα υπόλοιπα καύσιμα δεν είναι πράσινα εκτός, και αν έχουμε δέσμευση άνθρακα (carbon capture). Όλα τα άλλα πετρέλαια λοιπόν είναι απλούστατα “κοροϊδία” όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου. Και συνέχισε: Το bio fuel δεν πρέπει να το δεχόμαστε σαν καύσιμο με μηδενικούς ρύπους. Πολύ μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουνε ήδη ολοκληρώσει τις δοκιμές για το υδρογόνο με απόλυτη επιτυχία. Η διαδικασία δέσμευσης άνθρακα (carbon capture) είναι μία πολύ ακριβή διαδικασία μέσα από από τα πέντε συστήματα carbon capture που υπάρχουν σήμερα. Επίσης οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας του πλανήτη δεν επαρκούν για αυτή τη διαδικασία. Δίνοντας ένα απλό παράδειγμα ο Δρ Πατέρας ανέφερε ότι ένα πλοίο για να βάλει ένα αντίστοιχο carbon capture scrubber θα χρειαστεί περίπου 3 εκατομμύρια $ για να μπορέσει η δέσμευση άνθρακα να φτάσει στο 25% maximum. Φαίνεται λοιπόν ότι είναι ιδιαιτέρως ακριβό σε σχέση με αυτό το ποσοστό άνθρακα που δεσμεύει.
Σχετικά με την λύση της μεθανόλης ο Δρ Πατέρας ανέφερε πως οι εταιρίες έχουν πλοία methanol ready. Η μετατροπή από methanol ready σε methanol user απαιτεί περίπου 20.000.000 δολάρια. H μεθανόλη είναι ένας διαλύτης. Εάν κατά λάθος κάποιος πιει δύο ή τρεις σταγόνες θα πεθάνει, αλλά ακόμα και σε έκθεση να έρθει το δέρμα του με αρκετή ποσότητα πάλι θα πεθάνει. Τα biofuels θα πρέπει να είναι zero methanol. H μεθανόλη ως διαλύτης καταστρέφει τα κουζινέτα της μηχανής και όπως το LNG είναι carbon based fuel.
Ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Πατέρας κλείνοντας υποστήριξε ότι κατά τη διάρκεια της μετάβασης στην πυρηνική ενέργεια που θα είναι το μέλλον, όπου για 25 χρόνια δεν θα αγγίζει κανένας τίποτα στο σύστημα το οποίο θα λειτουργεί απρόσκοπτα, θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα (carbon capture). Και μάλιστα αυτές δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν μόνο στο πλοίο αλλά να ενεργοποιηθεί και ολόκληρος ο πλανήτης με αντίστοιχες τεχνολογίες.
Οι Έλληνες εφοπλιστές όπως χαρακτηριστικά είπε ο Δρ. Πατέρας λόγω του μεγέθους του στόλου είναι market makers. Είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο που αναγκάσαμε τον ΙΜΟ να πάρει πίσω απόφαση για τα double skin bulk carries. Είμαστε επιτυχημένοι γιατί έχουμε μάθει να προσαρμοζόμαστε.
Φαίνεται λοιπόν πως τα πράγματα αλλάζουν διαρκώς και η ικανότητα των Ελλήνων εφοπλιστών να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα σε συνδυασμό με την τεράστια δύναμη που διαθέτουν, να δημιουργήσουν προϋποθέσεις ώστε να χαραχτούν σωστά οι κατευθυντήριες γραμμές για τα πραγματικά πράσινα καύσιμα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Νίκος Κ. Δούκας