Έλληνες Εφοπλιστές: Ηγέτες στην Παγκόσμια Ναυτιλία, Στρατηγικοί Εταίροι της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Η Ετήσια Έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) φέρνει στο προσκήνιο την ακμάζουσα ελληνική ναυτιλία, η οποία με περηφάνια ηγείται της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Πρόσφατα δημοσιεύτηκε η ετήσια έκθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.Αξίζει να αναφέρουμε κάποια στοιχεία. Με έναν στόλο που ξεπερνά τα 5.500 πλοία, οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και το 60% του Ευρωπαϊκού σε όρους χωρητικότητας, καθιστώντας τον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο τον μεγαλύτερο στον κόσμο. Η ναυτιλία πάντα στην υπηρεσία της κοινωνίας συνεχίζει με δυσκολίες και αντιξοότητες να μεταφέρει σχεδόν το 90% των εμπορευμάτων της ανθρωπότητας. 

Για ακόμα μία χρονιά η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου με σημαντική παρουσία σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς. 

Ο τομέας της bulk/tramp ναυτιλίας, που αποτελείται από χιλιάδες Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ), διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία. Χαρακτηριζόμενος από έντονο ανταγωνισμό, με πλήθος μικρών πλοιοκτητών να δραστηριοποιούνται, ο τομέας αυτός προσφέρει σημαντικά οφέλη στους καταναλωτές. Περίπου 4.700 εταιρείες δεξαμενόπλοιων διαχειρίζονται στόλους με μέσο όρο 3,6 πλοία έκαστη.

Σχεδόν 2.500 ιδιοκτήτες πλοίων ξηρού φορτίου ελέγχουν στόλους με μέσο όρο 5 πλοία έκαστος. Η ναυτιλία, αν και ευθύνεται για περίπου το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, έχει δρομολογήσει σημαντικές πρωτοβουλίες για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία, με στόχο την υλοποίηση μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Η ελληνική ναυτιλία, διακρινόμενη για την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογιών και βέλτιστων πρακτικών, ηγείται της προσπάθειας για την επίτευξη αυτών των στόχων.

Σήμερα, 384 ελληνικά πλοία βρίσκονται υπό παραγγελία, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων dwt.

Ο αριθμός των πλοίων υπό παραγγελία παρουσιάζει άνοδο 60% σε σχέση με το 2023 και σχεδόν τετραπλασιασμό σε σύγκριση με το 2021.

Παράλληλα, η χωρητικότητα των πλοίων υπό παραγγελία αυξήθηκε κατά 79% σε σχέση με το 2023 και πάνω από διπλασιάστηκε σε σχέση με το 2021. 

Η ελληνική ναυτιλία ξεχωρίζει όχι μόνο για τον αυξημένο αριθμό πλοίων υπό παραγγελία, αλλά και για το μέγεθος και την περιβαλλοντική τους απόδοση. Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου αγγίζει τα88.748 dwt, αριθμός σημαντικά υψηλότερος από την παγκόσμια μέση τιμή των 62.237 dwt. Η ναυτιλία διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην υλοποίηση του Green Deal Industrial Plan και στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα. Η ελληνική ναυτιλία παίζει καθοριστικό ρόλο στην ασφάλεια του εφοδιασμού της ΕΕ με κρίσιμα αγαθά, όπως τρόφιμα, ενέργεια και φάρμακα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα νησιωτικά κράτη μέλη, τα οποία εξαρτώνται από τη θαλάσσια μεταφορά για την προμήθεια τους, Συμβάλλει στην εθνική ασφάλεια της Ευρώπης, δημιουργεί εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας την ίδια στιγμή που υιοθετεί νέες τεχνολογίες για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων. Φαίνεται λοιπόν από τα παραπάνω στοιχεία ότι η ναυτιλία αποτελεί στρατηγικό κεφάλαιο για την ευρωπαΐκή ένωση. 

Σχετικά με το EU ETS, Υπάρχουν ερωτήματα και ανησυχίες που απασχολούν πλοιοκτήτες και ναυλωτές. Ήδη τα πρώτα αποτελέσματα δεν είναι ενθαρρυντικά καθώς η λεγόμενη συμμόρφωση με κανονισμούς μετακυλύει ένα τεράστιο κόστος στις ναυτιλιακές εταιρείες το οποίο τελικά νομοτελειακά θα μετακυλιστεί και αυτό που αλλού, στους καταναλωτές. 

Κενού η πράσινη μετάβαση χρειάζεται αρκετά τρεις εκατομμύρια προκειμένου να επιτευχθεί ως στόχους, και η ναυτιλιακή χρηματοδότηση ιδιαίτερα στην ευρωπαΐκή ένωση εδώ και περισσότερα από 15 χρόνια έχει μειωθεί δραστικά. Πως λοιπόν θα μπορέσει κάποιος να επενδύσει σε νέα πλοία και νέες τεχνολογίες που Χρειάζονται δεκάδες εκατομμύρια δολάρια για να δημιουργηθούν; 

Και μέσα σε αυτή την χρονοβόρα και πολύ κοστοβόρα διαδικασία το κοινωνικό πρόσωπο της ελληνικής ναυτιλίας δεν σταματά για κανένα λόγο. Η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ αλλά και μονωμένοι παράγοντες της ναυτιλίας στηρίζουν την κοινωνία όχι στα λόγια αλλά με πράξεις. Εκατομμύρια ευρώ έχουν επενδυθεί για την αναβάθμιση του συστήματος υγείας, της πολιτικής προστασίας, του λιμενικού σώματος, της εκπαίδευσης αλλά και της αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων ύστερα από φυσικές καταστροφές που υπέστη η χώρα.  

Αλήθεια είναι λοιπόν ότι η ναυτιλία λειτουργεί ως φάρος σταθερότητας και εξελίξεων διαδραματίζοντας έναν καταλυτικό ρόλο στην πράσινη μετάβαση της ευρωπαϊκής ένωσης. Συνεχίζει και θα συνεχίζει στο μέλλον να ηγείται γιατί χαρακτηρίζεται από κάτι το οποίο σπανίζει στον κόσμο, που ονομάζεται ελληνική ναυτοσύνη όπως πολύ σωστά επισημαίνει η Πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. κα.Μελίνα Τραυλού.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *