Η ναυτιλιακή αγορά παρουσίασε έντονη δραστηριότητα το 2024, σύμφωνα με το τελευταίο report της Xclusiv Shipbrokers με σημαντικές μεταβολές τόσο στην αγορά ξηρού φορτίου όσο και σε αυτήν των δεξαμενόπλοιων.
Οι αυξήσεις στις συναλλαγές και οι μεταβαλλόμενες τάσεις των αγοραστών καταδεικνύουν τις δυναμικές ισορροπίες που διαμορφώνονται στον κλάδο. Παράλληλα, η γεωπολιτική αστάθεια στη Μέση Ανατολή και η αύξηση της ζήτησης για ενέργεια επηρεάζουν σημαντικά τις τιμές του πετρελαίου και την αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Dry Bulk Market
Η αγορά ξηρού φορτίου έχει παρουσιάσει σημαντική δραστηριότητα τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, με αύξηση τόσο στον αριθμό των πωληθέντων πλοίων όσο και στην συνολική τους αξία σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, ενώ η αγορά των δεξαμενόπλοιων έχει σταματήσει, επιβραδύνοντας τον ρυθμό της. Στην αγορά ξηρού φορτίου, 612 φορτηγά πλοία πωλήθηκαν το 2024, αύξηση 34,5% σε σχέση με τα 455 που πωλήθηκαν το 2023. Η συνολική αξία αυτών των συναλλαγών αυξήθηκε επίσης κατά 50%, φτάνοντας τα 12 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 από 8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023. Οι Κινέζοι αγοραστές ήταν ιδιαίτερα δραστήριοι, αποκτώντας 115 φορτηγά πλοία το 2024, σημαντική αύξηση σε σχέση με τα 66 που αγοράστηκαν το 2023. Οι Έλληνες και οι Ιάπωνες αγοραστές έδειξαν επίσης έντονο ενδιαφέρον, με τον καθένα να αγοράζει 107 φορτηγά πλοία το 2024 σε σύγκριση με 77 και 68 αντίστοιχα το 2023. Από την πλευρά των πωλητών, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες πούλησαν 158 φορτηγά πλοία το 2024, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν 146.
Tanker Market
Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, άλλαξαν χέρια 332 δεξαμενόπλοια, αξίας περίπου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 27,2% σε σχέση με τα 456 δεξαμενόπλοια που πωλήθηκαν το 2023, αξίας 13,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι Έλληνες αγοραστές και πωλητές ήταν δραστήριοι στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, με τους Έλληνες να αγοράζουν 40 δεξαμενόπλοια και να πουλούν 52 το 2024. Το 2023, οι αντίστοιχοι αριθμοί ήταν 41 και 100. Οι Κινέζοι ιδιοκτήτες πούλησαν 32 δεξαμενόπλοια το 2024 σε σύγκριση με 44 το 2023, ενώ αγόρασαν 49 το 2024 σε σύγκριση με 51 το 2023. Οι Ηνωμένες Πολιτείες πούλησαν 21 δεξαμενόπλοια το 2024, έναντι 28 το 2023, ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αγόρασαν 17 δεξαμενόπλοια το 2024, σημαντική μείωση σε σχέση με τα 46 που αγοράστηκαν το 2023.
Global Oil Crisis
Το φάντασμα μιας παγκόσμιας κρίσης πετρελαίου στοιχειώνει και πάλι τις ενεργειακές αγορές, κινούμενο από ένα συνδυασμό κλιμακούμενων γεωπολιτικών εντάσεων και αστάθειας της αγοράς. Η πρόσφατη άνοδος των τιμών του πετρελαίου, με τα συμβόλαια του αμερικανικού αργού να ανεβαίνουν πάνω από τα 74 δολάρια ανά βαρέλι, ενισχυόμενα από τις ανησυχίες για την διεύρυνση της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, υπογραμμίζει την ευθραυστότητα των παγκόσμιων ενεργειακών αλυσίδων προμήθειας και την πιθανότητα οι διαταραχές να έχουν μακροχρόνιες οικονομικές συνέπειες. Στο επίκεντρο της κρίσης βρίσκονται οι κλιμακούμενες εντάσεις μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, με την πιθανότητα η σύγκρουση να εξαπλωθεί σε έναν ευρύτερο περιφερειακό πόλεμο. Η απειλή του Ισραήλ να στοχεύσει την ιρανική πετρελαϊκή υποδομή και η πιθανή αντίποινα του Ιράν έχουν στείλει ρίγη στις αγορές, αυξάνοντας τους φόβους για διαταραχές στις παγκόσμιες ροές αργού. Το Στενό του Ορμούζ, ένα ζωτικό σημείο συμφόρησης πετρελαίου, είναι ιδιαίτερα ευάλωτο σε τέτοιες διαταραχές, με οποιοδήποτε κλείσιμο να οδηγεί πιθανώς σε μια σημαντική αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Ενώ η πρόσφατη άρση της βίας majeure στα λιβυκά πεδία και τερματικά πετρελαίου προσφέρει κάποια ανακούφιση, η συνεχιζόμενη αστάθεια στην περιοχή και η πιθανότητα περαιτέρω διαταραχών διατηρούν σημαντικές ανησυχίες. Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι εντείνονται από την αυξανόμενη ζήτηση για πετρέλαιο, ιδιαίτερα στις αναδυόμενες οικονομίες, και την περιορισμένη διαθέσιμη χωρητικότητα εντός του ΟΠΕΚ και των συμμάχων του. Το αντίκτυπο της κρίσης δεν περιορίζεται μόνο στον ενεργειακό τομέα. Η άνοδος των τιμών του πετρελαίου είναι πιθανό να έχει επίδραση σε άλλα εμπορεύματα, τα κόστη μεταφορών και τον πληθωρισμό, επηρεάζοντας τελικά τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις παγκοσμίως. Η αγορά των δεξαμενόπλοιων έχει ήδη δει μια σημαντική αύξηση στα ναύλα καθώς η συνέχιση και η κλιμάκωση των πολεμικών συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή συνεχίζει να διαταράσσει το θαλάσσιο εμπόριο. Τα VLCC, Suezmax και Aframax Baltic Exchange TCEs βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο τους από τις 4 Ιουνίου, 17 Ιουλίου και 27 Ιουνίου αντίστοιχα, έχοντας αύξηση 11%, 53% και 97% εντός της προηγούμενης εβδομάδας. Καθώς η κατάσταση στη Μέση Ανατολή συνεχίζει να εξελίσσεται, είναι επιτακτικό για τους πολιτικούς και τους συμμετέχοντες στην αγορά να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και να προετοιμάζονται για πιθανές διαταραχές.