Τι συζητήθηκε την πρώτη ημέρα του European Shipping Summit στις Βρυξέλλες
Η καρδιά της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας χτυπά στις Βρυξέλλες καθώς σήμερα και αύριο είναι σε πλήρη εξέλιξη το European Shipping Summit.
Πολλά και σημαντικά τα θέματα που απασχολούν την Ευρωπαϊκή ναυτιλία και ισχυρές προσωπικότητες της ναυτιλίας παρευρίσκονται στις Βρυξέλλες προκειμένου να καταθέσουν τις απόψεις τους σχετικά με τα καυτά ζητήματα που ταλανίζουν τη ναυτιλία και το παγκόσμιο εμπόριο.
Η πράσινη ναυτιλία χρειάζεται πολύ δρόμο ακόμα καθώς το μέλλον των καυσίμων είναι θολό αλλά και η χρηματοδότηση γίνεται με το σταγονόμετρο.
Οι Ευρωπαϊκές τράπεζες δεν αυξάνουν το πορτοφόλι της χρηματοδότησης της πράσινης ναυτιλίας την ίδια ώρα μάλιστα που οι Κινεζικές τράπεζες παίζουν μπάλα στον Πειραιά.
Οι ομιλητές συγκλίνουν στην συνεργασία ως κλειδί της επιτυχίας για μία πράσινη ναυτιλία.
Η ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής οικονομικής ασφάλειας: Ενεργειακή ασφάλεια, επισιτιστική ασφάλεια, ασφάλεια εφοδιασμού καταναλωτικών αγαθών. Προκειμένου η ευρωπαϊκή ναυτιλία να διατηρήσει τη στρατηγική ανταγωνιστικότητά της και ταυτόχρονα να επιτύχει τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας, πρέπει να επιτύχουμε τη σωστή ενεργειακή μετάβαση.
Το πρόγραμμα Fit for 55 έχει πλέον τεθεί σε εφαρμογή και έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Ταυτόχρονα, η ΕΕ έχει θέσει επί τάπητος φιλόδοξα σχέδια για την επίτευξη ενός βιομηχανικού μετασχηματισμού με μηδενικούς ρύπους έως το 2050.
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, σε κοινή πρωτοβουλία με την Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών, διοργάνωσε σήμερα συζήτηση με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικούς του ναυτιλιακού κλάδου στις Βρυξέλλες.
Η συζήτηση είχε τίτλο «Europe gets dark without Shipping» αναδεικνύοντας την σοβαρότητα της κατάστασης αλλά και την σημασία της ναυτιλίας στο παγκόσμιο εμπόριο και την εφοδιαστική αλυσίδα.
Σύμφωνα με τον Φίλιππο Φιλή, Πρόεδρο της ECSA (European Community Shipowners’ Associations) μία σωστά σχεδιασμένη και ολοκληρωμένη ναυτιλία που θα συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της στο παγκόσμιο εμπόριο και την εφοδιαστική αλυσίδα είναι απαραίτητη. Η ναυτιλία της Ευρώπης αποτελεί κεφάλαιο ισχυρό για την γηραιά Ήπειρο όπως φάνηκε και από όλες τις δυσκολίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο κλάδος τις οποίες αντιμετώπισε με επιτυχία. Για μία ολοκληρωμένη πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας χρειάζεται επίσης και δυνατή χρηματοδότηση από τις τράπεζες καθώς τα τελευταία 15 χρόνια η ναυτιλιακή χρηματοδότηση βαίνει διαρκώς μειούμενη. Οι στόχοι για το 2050 είναι φιλόδοξοι αλλά χρειάζεται συνεργασία και καλή εφαρμογή του πλάνου.
Ο Γενικός Γραμματέας της ECSA (European Community Shipowners’ Associations) Σωτήρης Ράπτης τόνισε μεταξύ άλλων πως η ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της Ευρωπαϊκής οικογένειας. Η ναυτιλία θα συμβάλει στους κλιματικούς στόχους που έχει θέσει η Ευρώπη. Πολλές είναι οι δυσκολίες που έχουν συσσωρευτεί όπως η πανδημία, η εισβολή στην Ουκρανία αλλά και οι φιλόδοξοι στόχοι που έχουν τεθεί για το κλίμα και τη ναυτιλία. Θα πρέπει να αποδώσουμε στη ναυτιλία την σημασία που της πρέπει για την ασφάλεια στην Ευρώπη και να προχωρήσουμε προς έναν πλανήτη χωρίς εκπομπές διοξειδίου και να είμαστε απαλαγμένοι από τον άνθρακα έως το 2050. Πρέπει να επισπεύσουμε τις διαδικασίες προκειμένου από τον σχεδιασμό να προχωρήσουμε στην εφαρμογή.
Φαίνεται πως η Ευρώπη έχει αρχίσει να ξεχνά την σημασία και την συνεισφορά της ναυτιλίας και καλό θα κάνει να θυμηθεί ξανά τα πολλαπλά οφέλη που προκύπτουν από μία βιομηχανία που κατέχει το 40% του παγκόσμιου στόλου. Η συνεργασία μόνο δεν αρκεί. Χρειάζεται να ξεκλειδώσουν τα γραφειοκρατικά κανάλια της Ευρώπης και να ανοίξουν οι κάνουλες για χρηματοδότηση προκειμένου η προστιθέμενη αξία που θα προκύψει να παραμείνει Ευρωπαϊκό κεκτημένο.
ΝΙΚΟΣ Κ. ΔΟΥΚΑΣ