Με την είσοδο στο 2025, τα πλοία έχουν προσθέσει ένα έτος στην ηλικία τους, επηρεάζοντας σημαντικά τις τρέχουσες συζητήσεις γύρω από τις ηλικιακές ομάδες του στόλου.
Σύμφωνα με το τελευταίο report της Xclusiv Shipbrokers, από τον Ιανουάριο του 2025, ο τρέχων στόλος bulk carrier ανέρχεται σε 14,109 πλοία (>= 10,000 DWT). 1,856 πλοία (13% του συνολικού στόλου bulk carrier) είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα, σημειώνοντας αύξηση 12% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Η ηλικιακή ομάδα 16-20 ετών περιλαμβάνει 2,269 πλοία (16% του συνολικού στόλου bulk carrier), σημειώνοντας αύξηση 29% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024. Όσον αφορά τα σύγχρονα πλοία (0-5 ετών), δεν παρατηρήθηκε σημαντική αλλαγή. Ενώ περίπου 500 bulk carriers προστέθηκαν στον ενεργό στόλο το 2024, περίπου 448 πλοία που κατασκευάστηκαν το 2019 μεταφέρθηκαν στην ηλικιακή ομάδα 6-10 ετών. Ένας από τους πιο γηρασμένους τομείς είναι ο τομέας Handysize, με μέση ηλικία 13,5 ετών. Επί του παρόντος, το 15% του συνολικού στόλου Handysize, που περιλαμβάνει 426 πλοία, είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα, ενώ μόνο 260 πλοία είναι υπό παραγγελία.
Ο τρέχων στόλος δεξαμενόπλοιων, που περιλαμβάνει 7,674 πλοία (>= 10,000 DWT), περιλαμβάνει 1,401 πλοία (18% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων) που είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα, σημειώνοντας αύξηση 12% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024. Η ηλικιακή ομάδα 16-20 ετών περιλαμβάνει 2,232 πλοία, που αποτελούν το 29% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων, σημειώνοντας αύξηση 13% από τον Ιανουάριο του 2024. Αντίθετα, τα σύγχρονα πλοία (0-5 ετών) αποτελούν μόνο το 13% του στόλου δεξαμενόπλοιων, με 1,007 πλοία σε αυτήν την κατηγορία. Ο τομέας MR1 είναι σημαντικά γηρασμένος, με μέση ηλικία 17,1 ετών. Ένα ανησυχητικό 34% του στόλου των 826 πλοίων είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα, ενώ το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία MR1 παραμένει σχετικά μικρό με 63 πλοία. Ο τομέας Panamax/LR1 ακολουθεί, με μέση ηλικία 15,8 ετών. Σημαντικά, το 16% του στόλου των 468 πλοίων είναι ηλικίας 21 ετών ή μεγαλύτερα, ενώ το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία Panamax/LR1 ανέρχεται σε 69 πλοία. Ο τομέας Aframax/LR2 παρουσιάζει επίσης σημαντική ηλικία, με μέση ηλικία 13,6 ετών. Ένα σημαντικό ποσοστό του στόλου Aframax/LR2, το 17% των 468 πλοίων, είναι άνω των 21 ετών, ενώ 225 νέα πλοία είναι υπό παραγγελία.
Στο μέτωπο του στόλου και ακολουθώντας τα πρόσφατα ευρήματα του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ σχετικά με την κυριαρχία της Κίνας στον τομέα της ναυτιλίας, οι επόμενες πολιτικές αποφάσεις υπό τη διοίκηση του Τραμπ θα είναι εξαιρετικά σημαντικές. Τα τρέχοντα στατιστικά στοιχεία του στόλου επιβεβαιώνουν τον ηγετικό ρόλο της Κίνας στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία. Τα κινεζικά ναυπηγεία κατέχουν σημαντικό μερίδιο του υπάρχοντος παγκόσμιου στόλου άνω των 10,000 DWT, περιλαμβάνοντας το 47% των φορτηγών πλοίων, το 24% των δεξαμενόπλοιων, το 35% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και το 14% των πλοίων μεταφοράς αερίου. Αυτή η κυριαρχία ενισχύεται περαιτέρω από τα στατιστικά στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών. Τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν εξασφαλίσει ένα κυρίαρχο 70% των παραγγελιών φορτηγών πλοίων, το 68% των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων και το 75% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Υπάρχουν φήμες ότι η νέα διοίκηση των ΗΠΑ θα προσπαθήσει να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στη ναυτιλία μέσω διαφόρων τρόπων, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων προς τα κινεζικά πλοία και ναυπηγεία. Ωστόσο, οι πιθανές παρεμβάσεις των ΗΠΑ αντιμετωπίζουν αρκετές πρακτικές προκλήσεις. Οποιαδήποτε απαγόρευση των κινεζικών πλοίων θα διαταράξει σημαντικά τις παγκόσμιες αγορές ναυτιλίας και ενδεχομένως θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών των ΗΠΑ μέσω υψηλότερων ναύλων. Επιπλέον, πολλά κινεζικά πλοία ανήκουν σε δυτικά συμφέροντα, περιπλέκοντας οποιαδήποτε περιοριστικά μέτρα. Η τρέχουσα ανάγκη της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας για χωρητικότητα ναυπηγείων, ιδιαίτερα για την αναβάθμιση των υπαρχόντων πλοίων και την κατασκευή νέων πλοίων που συμμορφώνονται με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις, καθιστά επίσης προβληματική την επιθετική δράση κατά των κινεζικών ναυπηγείων.