«Η ναυτιλία και ο ΙΜΟ κινούνται σε διαφορετικές τροχιές. Δεν υπάρχει σαφές μονοπάτι για τη διαθεσιμότητα, την κλιμάκωση και την υποστήριξη υποδομών για τα πράσινα καύσιμα. Το LNG και τα βιοκαύσιμα είναι απολύτως κρίσιμα για οποιαδήποτε επιτυχία και δεν πρέπει να παραβλέπονται, να υπερ-τιμωρούνται ή να απορρίπτονται στο πλαίσιο της ρύθμισης για το Net Zero. Ειλικρινά, η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών στη ναυτιλία έως το 2050 μοιάζει με αβέβαιο στοίχημα.»
Αυτό ήταν το μήνυμα προς τον κλάδο από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ABS, Christopher J. Wiernicki, κατά την παρουσίαση της Έκθεσης Βιωσιμότητας του ABS 2025, Beyond the Horizon: Vision Meets Reality.
«Η βιομηχανία χρειάζεται ένα πλαίσιο, αλλά ένα πλαίσιο που να συνδυάζει τη φιλοδοξία με την πραγματικότητα», πρόσθεσε ο Wiernicki. «Οι μηχανισμοί πρέπει να μελετηθούν προσεκτικά. Αυτή τη στιγμή, δεν βρισκόμαστε εκεί που πρέπει. Οι εκπομπές παραμένουν 121% πάνω από τα επίπεδα του 2008, το κόστος συμμόρφωσης αυξάνεται, και τα σήματα που διαμορφώνουν τις επενδύσεις — ρυθμίσεις, τιμές καυσίμων, ποινές, διαθεσιμότητα, κλιμάκωση — κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες. Ο ΙΜΟ πρέπει να κάνει ένα διάλειμμα. Πρέπει να το πετύχουμε σωστά.»
Η Έκθεση παρουσιάστηκε στη Σύνοδο Βιωσιμότητας του ABS κατά τη διάρκεια της London International Shipping Week. Πρόκειται για την έβδομη έκδοση της ετήσιας κορυφαίας μελέτης, η οποία δείχνει ότι, παρά την πρόοδο στη μείωση της έντασης άνθρακα, οι απόλυτες εκπομπές της ναυτιλίας συνεχίζουν να αυξάνονται.
«Η απανθρακοποίηση στη ναυτιλία είναι ένας τριμερής υπολογισμός: 70% επιλογή καυσίμου, 15% ενεργειακή απόδοση και 15% βελτιστοποίηση απόδοσης. Αυτό το 30% πέρα από το καύσιμο είναι εκεί όπου το λογισμικό παίζει κρίσιμο ρόλο και, δεδομένης της σημερινής έλλειψης πράσινων και μπλε παραλλαγών καυσίμων παγκοσμίως, είναι το σημείο όπου μπορούν να επιτευχθούν οι πιο άμεσες και κλιμακούμενες βελτιώσεις», είπε ο Wiernicki. «Καθώς πλησιάζουμε στη δεκαετία του 2030, πρέπει να προστατεύσουμε τη “γέφυρα”, δηλαδή το LNG με έλεγχο διαρροής μεθανίου και αξιόπιστες διαδρομές προς bio-/e-LNG, ώστε να επεκτείνουμε τον “διάδρομο” με τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης και συστήματα δέσμευσης CO₂ επί του πλοίου, για να μειώσουμε τις εκπομπές well-to-wake και να προετοιμάσουμε το “endgame”: την πυρηνική ενέργεια και τα μηδενικών εκπομπών καύσιμα όταν γίνουν ασφαλή, ασφαλίσιμα και επενδύσιμα σε μεγάλη κλίμακα.»
Η Έκθεση επισημαίνει επίσης τη ραγδαία αύξηση του κόστους συμμόρφωσης, παρουσιάζοντας σενάρια σύμφωνα με τα οποία ένα τυπικό πλοίο που δραστηριοποιείται στην ΕΕ μπορεί να δει τα ημερήσια λειτουργικά κόστη του να αυξάνονται από περίπου 15.000 δολάρια το 2028 σε περίπου 45.000 δολάρια έως το 2035. Παράλληλα, το LNG εμφανίζεται υπερ-τιμωρημένο στις αρχές της δεκαετίας του 2030, παρόλο που στηρίζει τα μπλε καύσιμα, διατηρεί συμμορφωμένα τα δυσκολότερα τμήματα της αγοράς και κερδίζει χρόνο για τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών, υπό την προϋπόθεση ότι αντιμετωπίζεται η διαρροή μεθανίου και ανοίγονται οι δρόμοι για bio-/e-LNG.
Το Outlook, μια σύνθεση έρευνας του ABS και προηγμένης ανάλυσης της προόδου σε σχέση με τις προκλήσεις βιωσιμότητας στη θάλασσα και της ετοιμότητας των διαφόρων λύσεων, αναδεικνύει τον σημαντικό ενδιάμεσο ρόλο των τεχνολογιών ενεργειακής απόδοσης και μια επικείμενη έλλειψη δυναμικότητας για retrofit στα ναυπηγεία. Τέλος, η Έκθεση αναγνωρίζει το μεταμορφωτικό δυναμικό της πυρηνικής πρόωσης μετά το 2035.
