Με μοναδική επιτυχία και συμμετοχή πραγματοποιήθηκε το 15th Annual Capital Link Greek Shipping Forum, στην Αθήνα την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, 2025. Το Συνέδριο διοργανώθηκε σε συνεργασία με το New York Stock Exchange και τοNasdaq και την DNV.
Ο κ. Ezekiel Davis, Vice President, Regional Business Development, Europe – ABS, τόνισε: «Οι στρατηγικές διαχείρισης καυσίμων και στόλου είναι δύο εξαιρετικά επίκαιρες θεματικές. Η πρόοδος της τεχνολογίας και οι εξελισσόμενες δυναμικές της αγοράς καθιστούν την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας πιο περίπλοκη. Ο κάθε ομιλητής διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στον οργανισμό που εκπροσωπεί, γεγονός που καθιστά ανεκτίμητες τις πληροφορίες που μπορούν να μας μεταφέρουν σχετικά με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τα καύσιμα σήμερα, αλλά και τη μελλοντική τους στρατηγική.»
Ο κ. Mark O‘Neil, President & CEO – Columbia Group; Former President – InterManager, τόνισε: «Η στρατηγική μας είναι να έχουμε πάντοτε στο επίκεντρο τον πελάτη, καθώς και να διατηρούμαστε ικανοί και ενημερωμένοι, έχοντας γνώση των θεμάτων και των τελευταίων εξελίξεων. Μου κάνει πάντως εντύπωση ότι το όνομα του προέδρου Τραμπ έχει αναφερθεί μόλις μια φορά μέχρι στιγμής. Η εκλογή του αλλάζει τα δεδομένα, ενώ πιθανότατα ξεπερνά τα όρια της μιας θητείας: είναι πολύ πιθανόν ο διάδοχος του να έχει παρόμοιες πεποιθήσεις, ίσως μάλιστα να είναι ο JD Vance, ο νυν αντιπρόεδρος των ΗΠΑ. Ο Τραμπ ξεκίνησε τη θητεία του με μια σειρά εκτελεστικών διαταγμάτων. Δεν ξέρω κατά πόσο το σύνθημα, «drill baby drill» μπορεί να είναι συμβατό με τα όσα ακούμε στην Ευρώπη περί απανθρακοποίησης και ηλεκτροκίνησης. Πρέπει να κοιτάξουμε κατάματα αυτή την αναντιστοιχία. Η παγκόσμια τάξη όπως τη ξέρουμε γίνεται φύλλο και φτερό. Για παράδειγμα, μπορούν τα εναλλακτικά καύσιμα να σταθούν ως ρεαλιστική εναλλακτική λύση, αν οι ΗΠΑ επιστρέψουν στο πετρέλαιο και στο αέριο; Προσωπικά, θεωρώ πως το σημείο στο οποίο τέμνονται οι δύο κοσμοθεωρίες είναι η τεχνολογία. Αν μέσω της τεχνολογίας καταφέρουμε να μειώσουμε τις εκπομπές, πρέπει να εστιάσουμε εκεί. Οφείλουμε να είμαστε εξαιρετικά ευέλικτοι από δω και στο εξής. Οι τελευταίες εξελίξεις δεν αποκλείουν απαραίτητα ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών, ίσως όμως ο δρόμος προς αυτό να περνά από την τεχνολογία. Είναι κάτι που η αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να το έχει ήδη συνειδητοποιήσει.»
Ο κ. Mikki Koskinen, Managing Director – ESL Shipping Ltd.; Vice President – European Community Shipowners’ Associations (ECSA), τόνισε: «Η ίδια η σκανδιναβική φύση αποτελεί την αφετηρία μας. Βρισκόμαστε σε αυτό το ταξίδι απανθρακοποίησης τα τελευταία δέκα χρόνια. Έχουμε καταφέρει να εξοικονομήσουμε πάνω από 25% σε καύσιμα και εκπομπές ρύπων συνάπτοντας νέες συμφωνίες με τους πελάτες μας, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε να επιτύχουμε πολλά χωρίς να απαιτούνται γιγαντιαίες επενδύσεις. Έχουμε επίσης αποφασίσει να ηλεκτροδοτήσουμε το μεγαλύτερο μέρος του στόλου που διαχειριζόμαστε. Τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής είναι αρκετά ελπιδοφόρα και η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση θα συνεχιστεί. Το τελευταίο πράγμα που έχουμε κάνει είναι να παραγγείλουμε πλοία διπλού καυσίμου με δυνατότητα καύσης μεθανόλης, τα οποία θα παραλάβουμε σε μερικά χρόνια. Στόχος μας είναι να φτάσουμε τις μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2040 και είναι σημαντικό να έχουμε αφοσιωμένους πελάτες με κοινές πεποιθήσεις.
Αυτό που χρειαζόμαστε είναι σταθερότητα και ένα μακροπρόθεσμο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα μας επιτρέψει να επενδύσουμε σωστά. Δυστυχώς, αυτό εξακολουθεί να λείπει. Πρέπει να έχουμε κατά νου ότι έχουμε μόνο έναν πλανήτη- ίσως ο Elon Musk να έχει έναν άλλο, αλλά εμείς πιστεύουμε στη φροντίδα της Γης. Πιστεύω ότι θα έχουμε μεγάλες ποσότητες αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Πιστεύω επίσης ότι θα είναι φθηνότερη η παραγωγή τους σε μεγάλη κλίμακα σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα, οπότε θα ήταν κρίμα να πάμε προς τα πίσω. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να ακολουθήσουμε τις πολιτικές οπισθοδρόμησης των ΗΠΑ. Αντιθέτως, πρέπει να προστατεύσουμε την ευρωπαϊκή βιομηχανία, η οποία είναι άκρως επιτυχημένη.»
Ο κ. Polys Hajioannou, CEO – Safe Bulkers (NYSE: SB); Vice President – Cyprus Union of Shipowners, τόνισε: «Στη Safe Bulkers, λόγω του γεγονότος ότι η εταιρεία είναι εισηγμένη, η μετάβαση του στόλου μας ξεκίνησε σχετικά νωρίς. Ήδη από το 2018, εγκαταστήσαμε πλυντρίδες στον μισό μας στόλο. Στη συνέχεια, επί covid, εστιάσαμε στην αναβάθμιση των πλοίων μας. Η στρατηγική αυτή μας βοήθησε να διατηρήσουμε την κερδοφορία μας ακόμα και στις κακές περιόδους. Πλέον προχωράμε στον εκσυγχρονισμό του στόλου, μιας και οι στόχοι που έχουν τεθεί για το 2030 δεν είναι επιτεύξιμοι με τα σκάφη που ήδη διαθέτουμε.
Η φιλοσοφία μας ως εταιρεία παραμένει απλή: θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι, αλλά και να προσαρμοστούμε με υπομονή στις νέες εξελίξεις. Σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, γνωρίζουμε λιγότερα σήμερα απ’ ότι πριν από δεκαοκτώ μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι, ειδικά για μικρότερες εταιρείες, οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι ριψοκίνδυνη. Στον κλάδο των ξηρών φορτίων, στο πλαίσιο του EU ETS, χρειάστηκε να γίνουμε λογιστές, να κυνηγάμε τον κόσμο για να μας αποπληρώσει, να κάνουμε και τη δουλειά των εφοριακών. Αν ο ΙΜΟ εγκαθιδρύσει διεθνή πρότυπα, πρέπει να τα εφαρμόσουμε με πιο έξυπνο τρόπο. Ας απλοποιήσουμε τα πράγματα αντί να τα περιπλέκουμε.»
Ο κ. Hing Chao, Executive Chairman – Wah Kwong Maritime Transport Holdings; Co–Founder & Chairman – Hong Kong Chamber of Shipping, τόνισε: «Για εμάς, η στρατηγική επιλογή στόλου είναι μια διαδικασία που βασίζεται στη γνώση. Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην έρευνα, ώστε να ανακαλύψουμε τι λειτουργεί και τι όχι. Μιλάμε με συνεργάτες, ναυπηγεία, νηογνώμονες και άλλους πλοιοκτήτες για να καταλάβουμε τι φαίνεται πιο ελπιδοφόρο. Συν τοις άλλοις, έχουμε δημιουργήσει ένα εξειδικευμένο τμήμα που επικεντρώνεται πλήρως στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Στην πορεία συνειδητοποιήσαμε ότι χρειαζόμαστε ανθρώπους στη στεριά και στη θάλασσα ικανούς να χειριστούν τον νέο αυτό εξοπλισμό. Τούτο απαιτεί την ανάπτυξη ικανοτήτων για το προσωπικό μας και τους μελλοντικούς ναυτικούς μας. Τρίτο βήμα, η βελτιστοποίηση: Τα υπάρχοντα πλοία μας χρησιμοποιούν έναν καλύτερο σχεδιασμό, ο οποίος συνδέεται εγγενώς με πιο σύγχρονη, εξυπνότερη τεχνολογία. Και η τελευταία διάσταση είναι οι τεχνικές παρεμβάσεις, όπως η χρήση διαφορετικών δρομολογίων, που καταλήγουν σε λεπτομέρειες όπως το γεγονός ότι τα ταξίδια στον άξονα ανατολής-δύσης είναι πιο αποδοτικά από ό,τι στον άξονα βορρά-νότου.
Είμαστε έτοιμοι για μια σημαντική χρονιά, κατά την οποία ο ΙΜΟ ενδέχεται να ανακοινώσει ένα παγκόσμιο πλαίσιο προς εφαρμογή. Σε κάθε περίπτωση, τα οικονομικά δεδομένα θα είναι ο πρωταρχικός παράγοντας επιλογής καυσίμου.»
Οι δηλώσεις έλαβαν χώρα στο 15th Annual Capital Link Greek Shipping Forum, στην Αθήνα